Algemeen08.08.2009

‘Murdoch’s zet getuigt vooral van bekrompenheid’


'Murdoch's zet getuigt vooral van bekrompenheid'

‘Het impact van Rupert Murdoch’s beslissing om zijn internetpublicaties betalen te maken is ‘de minimis’. Iedereen
in de industrie is al lang bezig met het bedenken en testen van nieuwe
inkomstenstromen. Ik ben sceptisch tegenover de uitspraak dat de wereld
zo in elkaar zit. En traditiegetrouw halen ‘first movers
weinig voordeel uit hun zet.’ Dat zegt Geoff Reiss, de algemeen
directeur van Newsweek. Ook andere sectorgenoten  hebben vragen bij het
betalend maken van de News Corp-internetkranten. ‘Ofwel wordt Murdoch de trendsetter ofwel komt er veel trafiek onze richting uit,‘ aldus een manager van een Britse krant.

Ken Doctor, een analyst in de nieuwsindustrie vraagt zich af hoelang
Murdoch zijn strategie van ‘unilaterale ontwapening’ verder zal zetten,
terwijl de BBC en Reuters hun content gratis ter beschikking blijven
stellen. ‘Wat hier vooral duidelijk wordt is de toenemende
bekrompenheid die de krantenindustrie gaat overheersen. Ze hebben niet
langer de dominantie die ze gewend waren te hebben,’
zegt Doctor, in de Financial Times.

‘De tijd van gratis nieuws op internet is voorbij,’ zei
Rupert Murdoch eerder deze week en hij wil dat lezers voor al zijn
nieuwssites gaan betalen. Hij voegde daar aan toe dat tegen juni 2010
al de sites van zijn uitgeversconcern (waaronder The Wall Street
Journal, The Times, The Sun en News of the World) betalend zullen zijn.
The Sunday Times, een belangrijke Britse zondagskrant, wordt Murdochs
proefmodel en start in november met een betaalmodel. De krant heeft een
oplage van meer dan 1 miljoen stuks per wee en ging vorig jaar voor het
eerst in de rode cijfers.

[