Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De
Britse zondagskrant Sunday Times wordt het proefmodel van Rupert
Murdoch’s betalende internetmodel. In november komt News Corp, de
eigenaar van o.a. de Wall Street Journal, The Sun en The Times, met een
aparte nieuwssite Sundaytimes.co.uk. Het is nog niet duidelijk of die
toegankelijk wordt via een abonnementsmodel of dat elk bezoek apart zal
worden afgerekend. De plannen maken deel uit van de totale ommekeer die
Murdoch gisteren aankondigde in de manier waarop hij nieuws beschikbaar
wil maken. ‘De tijd van gratis nieuws op internet is voorbij,’ zei Rupert Murdoch, die wil dat lezers voor al zijn nieuwssites gaan
betalen. Hij voegde daar aan toe dat tegen juni 2010 al de sites van
zijn uitgeversconcern betalend zouden zijn.
The Sunday Times is een belangrijke speler onder de Britse
zondagskranten, met een oplage van meer dan 1 miljoen stuks per week.
Vorig jaar ging de krant voor het eerst in de rode cijfers.
Murdoch zou ook zijn marketinginspanningen om betalende bezoekers te
lokken verdubbelen. Hij maakt daatvoor 13,5 miljoen Britse Pond vrij,
vergeleken met 7 miljoen Pond dit jaar. Hoewel Murdoch’s zet binnen de
mediawereld met argusogen wordt bekeken lijkt het er op dat Murdoch
snel navolging krijgt. Ook ThomsonReuters en Le Figaro maakten
ondertussen bekend dat hun online content (gedeeltelijk) betalend wordt.
[Gebaseerd op: The Guardian]