Algemeen06.08.2009

‘Tijd van gratis nieuws op internet is voorbij’


'Tijd van gratis nieuws op internet is voorbij'

De
tijd van gratis nieuws op internet is voorbij. Rupert Murdoch, de
eigenaar van het News Corp-mediaconglomeraat, dat onder meer The Wall
Street Journal en The Daily Telegraph omvat, wil dat lezers voor al
zijn nieuwssites gaan betalen. In mei had de controversiële Murdoch nog
geopperd een betaalmodel te gaan hanteren voor welbepaalde content op
een aantal van zijn sterkere sites.

We zullen geld vragen voor toegang tot al onze websites,‘ aldus Murdoch nu, die eraan toevoegde dat ‘indien we succesvol zijn, zal iedereen ons volgen.’
Murdoch voorspelde ook belangrijke inkomsten voor de verkoop van
gedifferentiëerd nieuws. De betaalsystemen voor al de sites van News
Corp zouden nog dit jaar moeten worden ingevoerd.

Murdoch’s News Corp verloor afgelopen boekjaar 3,4 miljard dollar,
ten gevolge van een slabakkende advertentiemarkt. Volgens Murdoch ligt
het succes van het betaalsysteem dat The Wall Street Journal hanteert
aan de basis van zijn overtuiging dat lezers bereid zijn te betalen
voor hoogwaardige informatie. Murdoch voorziet grote concurrentie van
staatsgesponsorde mediabedrijven als de BBC- die immers wel gratis
zullen blijven.

[