Algemeen05.08.2008

‘Muziekindustrie kan illegale downloadsites best accepteren’


'Muziekindustrie kan illegale downloadsites best accepteren'

‘De muziekindustrie
moet zich neerleggen bij illegale downloadsites en begrijpen dat deze
niet-traditionele verzamelplaatsen voor muziek stevig verankerd en mateloos
populair zijn en dat ze nooit meer zullen verdwijnen. ‘ Dat zegt Eric
Garland, CEO van Big Champagne, een bedrijf uit Californië,
dat statistieken omtrent file-sharing verzamelt,
en co-auteur van een
studie in opdracht van  MCPS-PRS
Alliance, een organisatie die de eigenaars van muziekrechten groepeert.

De studie bracht de gevolgen in kaart van
een initiatief van de Britse rockgroep Radiohead, die
hun nieuwe plaat ‘In
Rainbows’ online uitbrachten met een “honesty box”-optie, waar fans
zoveel konden betalen als ze dachten dat de plaat waard was.  Die aanpak blijkt nu gefaald te hebben, omdat
ze er niet in geslaagd is het illegaal en gratis downloaden tegen te gaan.

De dag van de release werd de plaat 400.000 maal illegaal gedownload
van zogenaamde ‘torrentsites’; in de daaropvolgende 25 dagen gebeurde dat nog
2,3 miljoen keer. Hoeveel keer de plaat van de originele Radioheadsite werd gedownload,
wil de band voorlopig niet vrijgeven.

Garland denkt dat platenmaatschappijen de
realiteit van deze studie onder ogen moeten zien en niet langer tegen de stroom
in moeten zwemmen.
Organisaties die de
auteursrechten voor artiesten controleren denken dat ze door de piraterij te
reduceren een succesverhaal zullen creëren; de studie bewijst dat niets minder
waar is
. “ Volgens Garland moet gekeken worden naar de voordelen die
Radiohead uit de marketingstunt haalde, waaronder de fors gestegen voorverkoop
van concerttickets voor het najaar.

Will Page, chief economist bij MCPS-PRS en co-auteur van het
rapport treedt Garland bij. ‘Het wordt
tijd dat de muziekindustrie nieuwe manieren vindt om iets te krijgen, eerder
dan niets te krijgen. Platenmaatschappijen moeten zich afvragen wat de
voordelen en de kosten van controle zijn tegenover de schaalvoordelen
.”

De conclusies van de studie kunnen een stimulans betekenen
voor de organisaties die de auteursrechten voor artiesten controleren om
vergunningen te verlenen voor bepaalde digitale platformen. Zo gaf MCPS-PRS
Alliance recent een vergunning aan Google’s YouTube.

[Bron: Financial Times]

 

.