In het voorbije jaar moest MySpace 67 procent van zijn aandeel in sociale netwerktrafiek inleveren volgens
een schatting van Hitwise. De advertentie deal met Google die in 2006 voor 900 miljoen dollar getekend werd en een looptijd van drie jaar heeft, zal dit jaar maar 200 miljoen dollar opleveren. De strikte trafiekminima die Google gebruikt voor de waardebepaling worden niet meer gehaald.
Facebook
en Twitter zijn natuurlijk de voor de hand liggende spelbrekers, maar
voor Myspace Music is de analyse minder makkelijk te maken. In de
plaats van voor een directe confrontatie te kiezen, vertrouwt MySpace
meer op content. De oude slogan ‘A place for friends’ werd geloosd en
MySpace is op weg om een entertainment portal te worden. MySpace Music
blijft een enorm belangrijk kanaal voor bands, fans en om muziek te
ontdekken. Dat Myspace een Facebook applicatie, iLike, heeft gekocht en
de verwachting van een Facebook Connect tie-in, maakt dat de relatie
tussen deze sociale netwerkgiganten met enige nuance moet gezien
worden.

De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be