Algemeen16.12.2008

Nieuwe software vervangt secretaresse


Nieuwe software vervangt secretaresse

Computers
herbergen veel informatie over hun eigenaar. Zou het niet fenomenaal
zijn mocht het apparaat een aantal zaken voor u kunnen regelen zonder
dat daarvoor enige actie ondernomen moet worden? Reizen boeken of een
tafel in je favoriete restaurant reserveren, afspraken bevestigen of
zelfs een eerste blik op je e-mail werpen en het belangrijkste
voorsorteren. Dit soort -ogenschijnlijk eenvoudige – zaken is tot op
vandaag nog niet gerealiseerd. Maar een nieuwe generatie
internettechnologieën en de investering van meer dan 300 miljoen dollar
lijken daar verandering in te gaan brengen.

Rearden Commerce,
een van Silicon Valley’s financieel best ondersteunde, maar minst
bekende start-ups heeft reeds een zakelijk publiek bereikt met een
‘intelligente’ persoonlijke assistentie die actief is op vlak van
 zakenreizen en entertainment. Volgend jaar wordt ook een versie van
die software voor een niet-zakelijk publiek gelanceerd. Rearden haalde
de afgelopen jaren niet minder dan 200 miljoen dollar op bij bedrijven
als Amerikan Express en JPMorgan Chase. Volgens Patrick Grady, de CEO
van Rearden kan zijn bedrijf slagen waar anderen faalden omdat de web
2.0 technologie -die interconnectie tussen verschillende webdiensten
toelaat- nu eindelijk op punt staat. ‘Anderen hebben het zware werk voor ons gedaan.’

Rearden belooft een aantal discrete online diensten samen te brengen
die nodig zijn om van een zakenreis een succes te maken: vliegtuig-en
treinreizen, luchthavenparking, autoverhuur, restaurantreservaties,
toegangstickets tot sportmanifestaties en concerten en
videoconferenties.

‘Stel je voor dat je op zakenreis bent en je computer tot de
vaststelling komt dat je vlucht vertraging heeft. Onmiddellijk gaat ie
je zakenlunch in New York op een later tijdstip programmeren en de drie
mensen met wie je zou eten verwittigen. Daarna krijg je de bevestiging
dat ze je bericht hebben ontvangen.’

De dienst wordt vandaag al gebruikt door 50.000 werknemers van
GlaxoSmithKline in de VS. De software helpt wekelijks  3 à 4.000 trips
te plannen. Greg Brandyberry, een vice president voor Glaxo, is
enthousiast: ‘We beschouwen het als een persoonlijke executive assistant