Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De grote internetconferentie leWeb in Parijs had vanmorgen een wat ‘hobbelige’ start maar een van de eerste mensen
op het podium had in ieder geval de potentie een leuk verhaal te
brengen. Organisator Loic LeMeur sprak met Nikesh Arora. Arora is “President of EMEA Operations & Vice President” van Google UK.
Meestal zijn dit sort gesprekjes nietszeggende conversaties waar
weinig nieuws naar voren komt. Dit interview leek niet anders te zijn,
maar het was wel een prettig gesprek om naar te luisteren. Arora zei
niks ‘schokkends’ maar maakte wel een paar interessante opmerkingen.
Enkele belangrijke statements waren dat Europeanen veel meer ‘global’
moeten denken en minder gefocust moeten zijn op hun eigen land en dat
startups niet moeten gaan zitten wachten tot Google hen komt opkopen.
LeMeur
sprak met Arora uiteraard over de financiële crisis. Die vind het een
interessante periode en vergelijkt de crisis met een “hang-over after a
big party”. Arora denkt bovendien dat de VS er eerder bovenop zal komen
dan Europa omdat er daar meer kansen liggen voor startups. Daar denkt
hij ook dat de grootste dreiging voor Google ligt: “those two guys in a
garage” die de nieuwe Google aan het bouwen zijn.
LeMeur vroeg Arora naar het taalprobleem in Europa. Al die
verschillende landen met verschillende talen, hoe moeten we daarmee
omgaan. Europese bedrijven kijken vaak eerst naar hun eigen land. Arora
denkt dat dat niet goed is. Hij promoot het “Global thinking”: “Don’t
think in different languages, think in numbers of potential users. All
the big companies thought global very quickly.”
Tot slot, startups zijn vaak geneigd te kijken naar hoeveel funding
ze kunnen krijgen of hoe snel ze door Google kunnen worden overgenomen.
Arora is van mening dat dit niet de juiste houding is. Als je je best
doet en een goed product hebt komt Google vanzelf.
“Do a great job. But don’t focus on Google as that is bad and you
will become obsessed. If you are good – someone will find you.”.
Hierbij is het wel belangrijk te focussen. Hij sluit af met een
statement: “These are the times, if you can survive for 12 to 18 months
in Europe, you’ll come out with great business”.