Algemeen09.12.2008

‘Marketeers zullen mediabedrijven op de knieën dwingen’


'Marketeers zullen mediabedrijven op de knieën dwingen'

De
krantensector heeft een bijzonder moeilijk jaar voor de boeg. Dat
blijkt uit een rapport van het bureau Fitch Ratings. Verwacht wordt dat
de reclame-bestedingen, één van de belangrijkste inkomstenbronnen van
de kranten, volgend jaar het laagste niveau zullen halen sinds de
dotcom-crisis van 2001. Dat was toen de zwaarste reclamerecessie sinds
1970. Onder meer de crisis in de autosector en het verdwijnen van een
aantal merken zal volgens Fitch Ratings een permanente reductie
betekenen van de nationale en internationale reclame.

“Door de kredietcrisis moeten vele bedrijven zich richten op de
consolidering van hun kapitaal en liquiditeit in plaats van op
inkomstengroei,” aldus het magazine Advertising Age. “Daarom zullen
vele marketeers zich verplicht zien hun reclamebudgetten gevoelig terug
te schroeven.” Dat zal volgens Fitch Ratings vooral het geval zijn in
de sectoren van de financiële diensten, luchtvaart, automotive, retail,
hotels en autoverhuur. “Bovendien zijn er volgend jaar geen Amerikaanse
presidentsverkiezingen of Olympische Spelen, die de zwakke reclamemarkt
dit jaar nog enigszins konden maskeren.”

Fitch Ratings merkt op dat marketeers, in tegenstelling tot vorige
recessies, door de digitale media veel meer keuzemogelijkheden hebben.
“Daarom kunnen ze mediabedrijven dwingen tot goedkopere voorwaarden,”
aldus het rapport. “De vooruitzichten voor kranten en magazines zijn
dan ook bijzonder slecht. De krantensector moet zich op een langere
periode aan dalende inkomsten voorbereiden. Gevreesd moet dan ook
worden dat verscheidene individuele kranten zich zullen verplicht zien
hun activiteiten stop te zetten.”

Ook bij de tijdschriften zullen er volgens Fitch Ratings een aantal
titels verdwijnen. “In een aantal nichemarkten zullen alleen nog enkele
grote spelers overblijven,” wordt er opgemerkt. “Bovendien moet ervoor
gevreesd worden dat de overstap naar het internet voor magazines weinig
winstgevend zal blijken te zijn.” Ook televisiebedrijven hebben volgens
het rapport redenen om bezorgd te zijn over de dalende
reclame-opbrengsten.

[Bron: Managing21]