Algemeen17.11.2010

NL/FR Marketeer van het jaar 2010: Johan Van Dyck (Duvel Moortgat) – Nicolas Lambert (Alken Maes)


NL/FR Marketeer van het jaar 2010: Johan Van Dyck (Duvel Moortgat) - Nicolas Lambert (Alken Maes)

Enkele uren geleden werd dé Nederlandstalige/ Franstalige Marketeer van het jaar 2010 verkozen te Zellik. Na de eerste selectie bleven 4 kandidaten over: Bart Claes (Gedelegeerd Bestuurder, JBC); Johan Van Dyck (Marketing Director, Duvel); Nicolas Lambert (Marketing Directeur, Alken-Maes) én Thibault de Barsy (Sales & Marketing Director, Keytrade Bank).

Stemming

De jury besliste om vanaf dit jaar slechts twee genomineerden aan
te duiden. Dit geeft Stichting Marketing leden en de lezers van
Trends en Trends/Tendances de mogelijkheid om een duidelijke keuze te
maken uit de twee sterkste kandidaten. Nieuw is ook
dat Trends kort de Franstalige kandidaten zal belichten en Trends
Tendances de Nederlandstalige kandidaten, zodat een nog breder marketingpubliek met de juiste kennis aan beide stemmingen kan deelnemen. De professionele jury telde voor 50% mee in de eindbeslissing. De stemmen
van Stichting Marketing leden en Trends en
Trends/Tendances lezers telden voor de andere 50% van de punten.

Nederlandse Marketeer van het jaar 2010: Johan Van Dyck (Marketing Director, Duval Moortgat)

Jvd.jpg.275

Van Dyck slaagde erin de verschillende merken van de groep
succesvol te positioneren. Duvel verdubbelde zelfs in volume. Hij zette al die merken in de markt op een
manier die hun eigenheid tot zijn recht deed komen. Daardoor slaagde Duvel-Moortgat er ook in om het verschil te maken met
biermastodonten zoals AB InBev en Heineken, dat in ons land eigenaar is
van Alken-Maes. Die twee zijn niet alleen veel groter, ze hebben
bovendien een enorme greep op de horeca in ons land. Wat de jury ook erg
apprecieerde, is dat Van Dyck zelfs een cursus
biochemie/brouwtechnologie ging volgen om de kwaliteit en de eigenheid
van zijn bieren te kunnen doorgronden. Van Dyck begon zijn carrière bij Johnson & Johnson, als junior
brandmanager van Carefree en OB. Na een paar jaar belandde in de biersector bij het
toenmalige Interbrew als brandmanager van Hoegaarden. Later werd hij in
Nederland verantwoordelijk voor Dommelsch. In 2005 greep hij de kans om
marketingdirecteur te worden bij Duvel-Moortgat. [Bio overgenomen van DSO]

Franstalige Marketeer van het jaar 2010: Nicolas Lambert (Marketing Director, Alken Maes)

Lambert%20Nicolas1

Nicolas Lambert (40) heeft tussen 1994 en 1996
verschillende marketingfuncties vervuld bij Unilever en was vervolgens
Europees Marketing Manager bij Unilever voor Becel/Flora (2000-2003),
Marketing Manager van Jupiler bij Interbrew (2003-2004), Group Marketing
Manager van Jupiler & Stella Artois bij Inbev Belux (2005) en
Category Development Director SCC bij Unilever Europe (2006-2007) voor
hij in maart 007 bij Alken Maes startte als marketingdirecteur. In die
functie is hij erin geslaagd om het merk Maes Pils opnieuw in de markt
te zetten met een nieuwe smaak, nieuwe verpakking en nieuwe
positionering waardoor het opnieuw zijn plaats heeft veroverd in de
Belgische pilsmarkt met een Gold Effie tot gevolg. [Bio overgenomen van Pub online]