Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Marketeers
kunnen veel leren van de wijze waarop de aanstaande Amerikaanse
president Obama online marketing heeft benut. Tijdens Marktplein DM
spraken diverse deskundigen over online marketing. Obama had ten
opzichte van McCain vier keer meer vrienden in Facebook en op MySpace.
Het aantal videoclips gewijd aan Obama was drie keer zo hoog.
De
Democratische Partij had al vroeg gekozen voor een sterke online
aanwezigheid. De campagne van de Democraten was niet zozeer gericht op
het inzamelen van geld, maar om een internetbeweging te creëren. Een
team van negen medewerkers was full time bezig om filmpjes op YouTube
te plaatsen en om andere gebruikers te stimuleren dat ook te doen. Via
de site BarackObama.com werd een nieuw sociaal netwerk opgebouwd. Via
een iPhone-applicatie kregen aanhangers van Obama toegang tot een
database met telefoonnummers van zwevende kiezers.
Volgens Yrme Bosma van sociale netwerksite Hyves.nl zullen sociale netwerken zich steeds meer
buiten de eigen website zullen begeven. Het ligt voor de hand dat
binnen enkele jaren de mobiele telefoon het meest dominante kanaal is
voor social networking.
[Adformatie]