Olympische sponsors zijn weinig bekend

Vorig artikel Volgend artikel

Olympische sponsors zijn weinig bekend

De Olympische sponsoring is bij relatief weinig consumenten doorgedrongen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bureau TNS Media Intelligence. Tijdens de eerste week van de zopas geëindigde Olympische Spelen in Peking, bleek meer dan 52 procent van de kijkers niet in staat te zijn om zich ook maar één naam van een adverteerder tijdens de uitzendingen te herinneren. Alleen Coca-Cola, McDonald's en Visa bleken door een gedeelte van de kijkers herinnerd te worden. De andere Olympische marketeers scoorden bijzonder laag.

Uit de studie blijkt dat Coca-Cola door 21 procent van de kijkers herinnerd werd als sponsor van de Olympische Spelen. Bij kijkers met een grote Olympische interesse steeg dat tot 33 procent, maar bij consumenten die weinig betrokkenheid voelen met de Olympische Spelen was dat nauwelijks 9 procent. Coca-Cola werd gevolgd door McDonald's met een score van 15 procent en 21 procent bij geïnteresseerden, maar amper 7 procent bij ongeïnteresseerden. Visa komt op een derde plaats met respectievelijk 11 procent, 17 procent en 4 procent.

Ver achter deze drie volgen Budweiser, Nike, Chevrolet, Home Depot, General Electric en United Airlines. In de sociale media werden de Olympische activiteiten van McDonald's, Coca-Cola en Visa eveneens het meest becommentarieerd. De website Go World van Visa zag zijn verkeer tijdens de Olympische spelen met 437 procent stijgen, terwijl dat bij Lenovo met 59 procent groeide. Uit het onderzoek bleek verder dat 32 procent van de ondervraagden fel geïnteresseerd was in de Olympische Spelen, terwijl 37 procent weinig of geen belangstelling toonde voor het evenement.

Bron: Managing21

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies