Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Written by: Stef de Jong
Dat marketing nog steeds de fantastische verpakking is die het
uiteindelijke kado mooier maakt dan
het vaak is, blijkt door de komst van internet dagelijks.
Buzzmarketing, Web 2.0, Email Marketing, Search Engine Marketing, Word
of Mouth Marketing, Online
Reputation Management, Guerilla Marketing en Viral Marketing, zomaar
een aantal online marketing keywords. De laatste tijd kom ik echter ook
de term Ambush Marketing steeds vaker tegen. Daarin wordt zowel
nationaal als internationaal Heineken als lichtend voorbeeld genoemd.
Ambush Marketing
Ambush Marketing is in de theorie een offline marketing tool. Het wordt op Wikipedia omschreven als; Ambush
marketing is the name given by an event proprietor to any marketing
campaign which takes place around the event but does not involve
payment of a sponsorship fee to the event. Om het lichtende voorbeeld van Heineken er dan toch maar bij te pakken:
Nederlandse klanten van Heineken bier kregen tijdens Euro 2008
de welbekende groene ‘Trom-pet’. Iedereen die het stadion in probeerde
te komen met de groene hoed op, werd gevraagd deze af te zetten en achter te laten.
Dit omdat de hoeden onderdeel waren van een Ambush Marketing campagne.
Heinekens concurrent Carlsberg was de officiele sponsor van
Euro 2008 en betaalde ruim 13,3 miljoen euro voor de exclusieve
rechten. Een aantal TV close-ups van fans die de Heineken Trom-pet
dragen zouden de productiekosten direct compenseren.
We kunnen in het kort stellen dat Ambush Marketing inhoud dat je
zonder te betalen je doelgroep aanspreekt op het moment dat ze hier het
meest voor open staan.
Hoe pas je dit toe in je online marketingmix?
Ambush marketing is een fantastische tool om te gebruiken tijdens grote
breed gedragen evenementen als de olympische spelen en grote
voetbaltoernooien. Maar hoe zet je deze krachtige tool gestructureerd
in als er online geen grote breed gedragen events zijn? De online
marketeer denkt direct aan online communities als Hyves en MySpace,
weblogs, forums en social bookmarksites als Digg.com.
Door structureel reacties te plaatsen op website en daarbij links
naar relevante pagina’s op je eigen website start je je eigen online
Ambush Marketing campagne. Bij hoog gerelateerde berichten op veel
gelezen berichten kun je je website bezoek al snel laten toenemen met
1000+ bezoekers.
Veel gelezen en besproken berichten gaan helaas 9 van de 10 keer
niet over jouw dienst of product. Echter kun je je mening, inclusief URL
naar je eigen site altijd plaatsen. Het aantal kliks op deze link neemt
toe zodra de content op de landingspagina relevanter is. Om te kunnen
reageren en een hoog relevante link te plaatsen naar je site start je
simpelweg je eigen kleine weblog op je website. Hier post je in
vervolgens je reactie over het betreffende bericht inclusief een
verwijzing naar een positieve ervaring die je zelf in je branche of
bedrijf hebt meegemaakt. Door op meerdere berichten te reageren zul je
meer bezoekers trekken. Vooral voor gespecialiseerde bedrijven die
opereren in een niche markt is dit een goedkope manier om free
publicity te genereren.
Dit lijkt een intensieve manier om ‘gratis’ bezoekers op je site te
krijgen. Gelukkig zijn er veel manieren om te monitoren of er voor jou
bedrijf relevante posting of bookmarks gemaakt worden. Installeer een
RSS-reader en laad de feeds van de belangrijkste blogs uit jou branche
hierin, gebruik Google Blogsearch op belangrijke keywords of meld u aan
bij een online knipseldienst. Maar het simpelweg bijhouden van de
belangrijkste weblogs is al een eerste stap in de juiste richting!
Via brandmerck.nl