'Online krantenlezer brengt uitgever € 0,92 per maand op'

Vorig artikel Volgend artikel

'Online krantenlezer brengt uitgever  € 0,92 per maand op'

Afgelopen week werd duidelijk dat de Vlaamse pers op een kantelpunt staat. Ontslagen bij De Morgen, De Standaard en later ook bij de Vmma geven aan dat uitgevers het steeds moeilijker krijgen om het verlies in krantenadvertenties te compenseren met inkomsten uit het internet. Dat de crisis globaal is bleek toen enkele dagen geleden de Los Angeles Times opschorting van betaling aanvroeg, terwijl de New York Times haar hippe hoofdkantoor aan de 8th Avenue in Manhattan als onderpand moest geven voor een lening van 225 miljoen, die moet helpen het hoofd te bieden aan de in 2009 verwachte geldproblemen. Blijkbaar vertrouwt niemand er nog op dat kranten in staat zullen zijn de omslag naar het digitale tijdperk te maken.

Vandaag publiceert de Financial Times interessante cijfers over de verhouding tussen de inkomsten uit de papieren krant en de onlineversie. De cijfers zijn afkomstig van de New York Times, een van 's werelds grootste titels en Amerika's meest bezochte krantensite. Daaruit blijkt dat de internetadvertenties amper 22% van de operationele kosten dekken. Sterker nog, de 20,3 miljoen unieke bezoekers die de site maandelijks gebruiken genereren amper 1,22 dollar (€ 0,92) per maand/bezoeker; een fractie van wat een abonnee op de papieren krant opbrengt. Indien de krant break-even zou willen spelen op haar kosten zou ze viermaal meer unieke bezoekers over de vloer moeten krijgen, zouden de internetadvertentietarieven viermaal hoger moeten liggen of een combinatie van beiden. Nog meer consolidatie lijkt dus onvermijdelijk.

Meer over dit onderwerp leest u in de column: Als het niet in de krant staat, vindt u het waarschijnlijk nergens [Waarom het ontslaan van journalisten een slecht idee is]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies