Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Elke ontevreden klant vertelt zijn negatieve ervaringen aan gemiddeld 6 vrienden, die het op hun beurt doorvertellen aan gemiddeld 3 mensen. Via deze negatieve mond-aan-mond reclame, bereikt elke negatieve ervaring met uw merk de oren van een 25-tal mensen.
Anno 2008 leven wij in een digitale wereld en is de impact van “bad news” nog veel groter. Belgische bedrijven staan hier onvoldoende bij stil, zo blijkt uit een recent merkenonderzoek.
Een ontevreden klant heeft vandaag een waaier van online
mogelijkheden om zijn ongenoegen te uiten. In zijn persoonlijke blog
bijvoorbeeld. Als u pech heeft, is zo’n blogger een “autoriteit” binnen
uw business en bereikt hij tienduizenden mensen met zijn post.
Daarnaast zijn er talrijke forums, waar mensen een beoordeling kunnen
achterlaten.
In dit online tijdperk is het dus belangrijk een goede reputatie te hebben op het internet. Daarom onderzocht bSeen,
in juni 2008, 70 Belgische merken op hun online reputatie in de
zoekmachines. Welke resultaten verschijnen er wanneer je op een
merknaam zoekt in een zoekmachine? Krijg je hierdoor een positief beeld
van het merk of eerder een negatief?
Online reputatie vergt
grote oplettendheid en een professionele aanpak. Dit onderzoek toont
aan dat er best wel nog wat werk aan de winkel is. De impact van het
internet op een merknaam kan heel groot -en zelfs positief- zijn indien
strategisch goed aangepakt. Ze kunnen veel meer uit hun merk halen dan
wat ze nu doen.
We hadden verwacht dat deze grote merken beter
zouden scoren op hun online reputatie. Ze investeren miljoenen in
branding en klassieke reclame maar managen te weinig hun online
reputatie. Dikwijls zijn dergelijke grote merken terughoudend om zelf
de eerste stap te zetten, uit angst voor negatieve reacties, …terwijl
zelfs negatieve feedback steeds kan worden omgebogen naar product- en
merkverbetering.
Benieuwd hoe de Belgische bedrijven het er vanaf brengen?
bSeen onderzocht de online reputatie van 70 Belgische merken.