`Online shoppen kan ook gestuurd worden`

Vorig artikel Volgend artikel

`Online shoppen kan ook gestuurd worden`

Niet alleen retailers maar ook webwinkels kunnen het keuzeproces van consumenten sturen door middel van wiskundige trucjes. Het bedrijf Fredhopper houdt zich bezig met het inrichten van winkelschappen op internet. Ceo Joris Beckers noemt dit ook wel `webplanogrammen`.

Volgens Beckers is de digitale marketing niet optimaal doordat de wensen van marketeers en klanten niet op elkaar aansluiten. De longtailtheorie gaat veelal op, die zegt dat webwinkels geen ruimtebeperking hebben zoals echte winkels. In feite bekijken mensen echter maar hooguit tien pagina`s met tien producten. Volgens Beckers kan consumentengedrag gestuurd worden door de `targeting centers` goed in te richten en het door cookies vastgelegde internetgedrag te gebruiken.

Een bijkomend voordeel van het internet voor bedrijven is de mogelijkheid voor klanten om hun verkoopervaringen uit te wisselen. De kennis die dit oplevert kan gebruikt worden om klantgerichter te gaan werken. De ceo denkt dat de omzet van bedrijven flink zal stijgen als gevolg van dit fenomeen. Europese webwinkels hebben inmiddels een omzet van 200 miljard euro. Het omhoog krikken van de huidige conversieratio (het percentage kijkers dat koper wordt) van 5% is dus zeer lucratief. Fredhopper werkt met grote namen als Philips, Woolworths en Otto. Voor Neckermann en Thomas Cook is de omzet dankzij de software met 25 tot 40% gestegen.

[Het Financieele Dagblad]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies