Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Advertenties
krijgen met gadgets en widgets een nieuwe en aantrekkelijke dimensie.
Dit stelt Michiel Holsheimer, communicatie en webanalytics specialist.
Widgets zijn kleine applicaties die op het bureaublad draaien en daar
bijvoorbeeld de tijd, het weer of het laatste nieuws weergeven.
Volgens
Holsheimer zijn widgets ideaal voor marketingdoeleinden. Overigens zijn
widgets of gadgets hetzelfde, alleen draait de een respectievelijk op
het Macplatform en de ander op het Windowsplatform. Widgets lijken
marketeer en consument op een harmonieuze manier tot elkaar te brengen.
Dat komt onder andere omdat consumenten de widgets vrijwillig gebruiken
en ze niet door marketeers worden opgedrongen. De gebruikers helpen de
widget zelfs vaak zelf verder te verspreiden. De miniapplicaties worden
steeds populairder: bijna 40 procent van de internetgebruikers weet wat
widgets zijn, minder dan de helft gebruikt ze ook daadwerkelijk. Uit
metingen blijkt dat in 2007 bijna 220 miljoen mensen gebruik maakten
van widgets.
Bij widgetmarketingcampagnes kunnen gebruikers
hun merkbeleving aanpassen met behulp van de widget; is de widget een
verlengstuk van de totale campagne; vestigt de widget de aandacht op
een bepaalde gebeurtenis in de campagne en levert de widget dagelijks
nieuwe informatie.
[Marketing Tools – MDWeekly]