Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Niet
alleen retailers maar ook webwinkels kunnen het keuzeproces van
consumenten sturen door middel van wiskundige trucjes. Het bedrijf
Fredhopper houdt zich bezig met het inrichten van winkelschappen op
internet. Ceo Joris Beckers noemt dit ook wel `webplanogrammen`.
Volgens Beckers is de digitale marketing niet optimaal doordat de
wensen van marketeers en klanten niet op elkaar aansluiten. De
longtailtheorie gaat veelal op, die zegt dat webwinkels geen
ruimtebeperking hebben zoals echte winkels. In feite bekijken mensen
echter maar hooguit tien pagina`s met tien producten. Volgens Beckers
kan consumentengedrag gestuurd worden door de `targeting centers` goed
in te richten en het door cookies vastgelegde internetgedrag te
gebruiken.
Een bijkomend voordeel van het internet voor bedrijven is de
mogelijkheid voor klanten om hun verkoopervaringen uit te wisselen. De
kennis die dit oplevert kan gebruikt worden om klantgerichter te gaan
werken. De ceo denkt dat de omzet van bedrijven flink zal stijgen als
gevolg van dit fenomeen. Europese webwinkels hebben inmiddels een omzet
van 200 miljard euro. Het omhoog krikken van de huidige conversieratio
(het percentage kijkers dat koper wordt) van 5% is dus zeer lucratief.
Fredhopper werkt met grote namen als Philips, Woolworths en Otto. Voor
Neckermann en Thomas Cook is de omzet dankzij de software met 25 tot
40% gestegen.
[Het Financieele Dagblad]