Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Steeds meer
bedrijven maken van Web 2.0 hun ingrijpende wijzigingen aan de top van de
onderneming of in het personeelsbestand aan te kondigen. Maar daarbij wordt
veel minder decorum gebruikt dan bij de vroegere officiële persberichten met
dergelijke tijdingen. Dat zegt alvast Ashlee Vance van de Amerikaanse krant The
New York Times naar aanleiding van het recente ontslag van de toplui Ze’ev
Drori van Tesla Motors, Jack Dorsey van Twitters en Mike Foster van Cadence
Design Systems, wiens verdwijnen allemaal online bekend werd gemaakt.
“In
vroegere tijden werd bij een ontslag van een topfiguur nog gemeld dat de
betrokkene meer tijd voor zichzelf en zijn familie ging nemen of nieuwe
uitdagingen ging aangaan,” aldus Ashlee Vance. “Maar in het tijdperk
van de corporate blog is dat beetje decorum blijkbaar verdwenen. Destijds was
het altijd nog spannend om uit te zoeken waar de eufemismen eindigden en de
waarheid begon. Maar die oude tradities bij het dooreenschudden van de
bedrijfstop, behoren in het weblog-tijdperk blijkbaar tot de verleden
tijd.”
“Bij
Tesla hees voorzitter Elon Musk zichzelf via een blogpost in de stoel van chief
executive,” stipt Ashlee Vance aan. “In de zesde paragraaf van zijn
blogpost kondigde Musk terloops ook een ontslagronde bij het personeel aan. Ook
Jack Dorsey, chief executive van Twitter, zag zijn vertrek aangekondigd in een
blogpost van het bedrijf. Bij Cadence koos men nog wel voor het plaatsen van
een echt persbericht op de weblog, waarin voorzitter John Shoven het harde werk
en de grote betrokkenheid van Mike Foster roemde. Over familie en toekomstige
carrières was ook hier echter geen plaats.”
[Bron: Managing 21]