Algemeen21.10.2008

‘Ook Google zal recessie voelen’


'Ook Google zal recessie voelen'

Ook Google zal last krijgen van de recessie. Dat schrijft Jeff Segal op Breakingviews.com.
Vorige week wist Google nog te melden dat de derdekwartaalwinst
neerkwam op 4,92 dollar per aandeel, een bedrag dat de verwachtingen
van Wall Street overtrof. Toch was de omzetgroei slechts 3 procent
hoger in vergelijking met een kwartaal eerder – bijna verwaarloosbaar
voor een bedrijf als Google.

Ook de toekomst -waarover Google nooit communiceert- belooft weinig
goeds. De ingevoerde zoekopdrachten zullen de recessievrees
reflecteren. Sinds mei dit jaar zijn er bijvoorbeeld al steeds minder
mensen die ‘S UV’ (terreinwagen) intypen, en hetzelfde geldt voor een
woord als ‘vakantie’. Zoektermen die juist wel populair blijken zijn
‘FDIC’ (de instelling die Amerikaanse bankdeposito’s garandeert),
‘kluisjes’ en ‘goud’. Dergelijke zoekopdrachten zullen winstgevend
blijven voor Google, maar wel minder. Mensen geven nu eenmaal minder
geld uit tijdens een recessie, en bedrijven bezuinigen op hun
advertentiebestedingen, hetgeen betekent dat er minder en goedkopere
advertentieruimte wordt gekocht.

Adverteerders zullen wel steeds vaker online blijven gaan, zodat
Google marktaandeel zal blijven veroveren op dagbladen en
radiostations, die zwaarder getroffen zullen worden. Maar het algehele
beeld zal op z’n best een lagere omzetgroei zijn.

[Bron: NRC Handelsblad]