Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De omzet van zoekmachinesreclame is tijdens het eerste kwartaal van dit
jaar met 4 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat
blijkt uit cijfers van het bureau SearchIgnite, aanbieder van
zoekmanagement. Het bureau stelt echter dat er signalen zijn dat de
groei zich opnieuw heeft ingezet. Tijdens de maand maart werd immers
een stijging van 11 procent opgetekend tegenover dezelfde periode vorig
jaar. De maand februari vertoonde een status-quo tegenover twaalf
maanden eerder en in januari werd een daling met 11 procent opgetekend.
Ondanks die positieve teneur blijft de situatie volgens SearchIgnite
heel labiel. De zoekmachinemarkt is immers bijzonder vluchtig, want
adverteerders kunnen er hun budgetten op elk moment bijsturen.
“Er is heel veel onzekerheid,” aldus Roger Barnette, president van SearchiIgnite, tegenover het magazine AdWeek. “Marketeers hanteren op dit ogenblik korte termijnstrategieën. Beslissingen worden niet op lange termijn genomen, maar van maand tot maand en zelfs van week tot week.” Tegenover het vierde kwartaal van vorig jaar werd tijdens de eerste drie maand van dit jaar een omzetdaling met 10 procent opgetekend, maar dat is volgens SearchIgnite een normale evolutie. Het laatste kwartaal van het jaar betekent voor zoekmachines immers traditioneel een piekperiode, dankzij de hogere bestedingen tijdens de eindejaarsperiode. De terugval was dit jaar echter wel zwaarder dan het jaar voordien, toen de eerste drie maanden een daling met 4 procent lieten optekenen tegenover het kwartaal voordien.
Uit de cijfers van SearchIgnite blijkt dat 74 procent van alle bestedingen in zoekmachinereclame het voorbije kwartaal naar Google gingen. Yahoo volgt op een tweede plaats met 20 procent, terwijl MSN onder de 10 procent blijft. Er wordt aan toegevoegd dat er nog meer goed nieuws lijkt te zijn voor Google. Ook de activiteiten die niet met de zoekmachine verbonden zijn, zoals YouTube en Google Maps, zien hun inkomsten stijgen. Uit het onderzoek blijkt verder dat het consumentengedrag onzekerheden blijft vertonen. Daarbij wordt gesteld dat de aankoopcyclus wordt verlengd, waarbij de consument minder geneigd is om al na de eerste click te kopen. De periode tussen de eerste click en de aankoop was 32 procent langer dan tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar. SearchIgnite ziet ook meer vergelijkend online winkelen. (MH)