Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Eergisteren organiseerde Travelmedia het allereerste dagvullend congres over “online reizen” in België. Dat Travel 2010 al wekenlang ervoor uitverkocht was, illustreert wellicht de nood aan een dergelijk initiatief.
Na een korte inleiding door Olivier Dujardin (Travelmedia) werd het
congres officieel geopend door Vlaams Minister van Toerisme Geert
Bourgeois. Daarna gaf journalist en dagvoorzitter William Visterin de
kick-off voor het congres met zijn relaas over “Hotel Atlanta”. Jeroen
van Velzen (The Sound of Data) gaf een inspirerende sessie over het
gebruik van mobiele applicaties.
Na de koffiepauze bracht Rik De Keyser van WES een voorstelling van
enkele Belgische cijfers van de reissector en over een recent onderzoek
naar social media. Gabriel Goldberg (Semetis) bracht uitvoerig de case
van zijn klant B-Europe/NMBS met concrete tips over search engine
optimalisatie, advertising en tracking.
De deelnemers van Travel 2010 werden ’s middags getrakteerd op een
warme middaglunch met wijn. Daarna onderwierp usability-expert Karl
Gilis (AGConsult) de reiswebsites van de aanwezigen aan een kritische
blik. Een half uur doorspekt met humor, maar met praktische en
verhelderende tips over wat beter kan. Daarna bracht Jean Philip De
Tender (netmanager van tv-zender één) een oproep om niet langer “reizen”
te verkopen, maar “verhalen”. Daan van Luipen gaf dan weer inzicht in
de inspanningen op vlak van online marketing van Corendon.
Na de middagbreak gaf Peter van den Steen (Thomas Cook) uitleg bij
het ROPO-model : consumenten die online informatie zoeken en offline
reserveren, of vice versa. Zijn presentatie was doorspekt met cijfers en
schattingen voor de Belgische markt. Afsluiter was Stephan Bosman,
grote baas van beoordelingssite Zoover.
Alle presentaties zijn te bekijken op Slideshare. De fotoreeks van Travel 2010 kan je hier bekijken.