Algemeen03.06.2009

Populariteit netbooks is tijdelijk fenomeen


Populariteit netbooks is tijdelijk fenomeen

Volgens
een onderzoek van iSuppli zullen dit jaar niet minder dan 22 miljoen
netbooks aan de man worden gebracht, dat is bijna eenderde van de
globale markt voor laptops. Netbooks zijn een goedkoop alternatief voor
laptops: ze zijn daarenboven licht, compact, hebben een gunstige
batterijduur en maken internetten overal mogelijk via wifi, bluetooth
of een internetmodem. Ze zijn uiterst geschikt voor reizigers en voor
kinderen, die al eens minder voorzichtig met zo’n apparaat omgaan of er
een verliezen. Zakelijke gebruikers daarentegen, die nog altijd de
helft van ’s werelds laptops kopen, zullen hogere eisen blijven stellen
dan wat een netbook bieden kan.

De toegenomen populariteit van netbooks moet dus als een tijdelijk
fenomeen eerder dan als een structurele wijziging worden gezien. Een
vergelijking met de autosector dringt zich op: toen een vat olie in de
zomer van 2008 150 dollar kostte haastten automakers zich om
benzineverslindende modellen uit de showrooms te halen. Maar zes
maanden later, toen een vat nog iets boven de 30 dollar noteerde, leek
deze beslissing niet zo verstandig te zijn geweest.

Een deel van het succes van netbooks is zeker door de recessie te
verklaren, maar wanneer het economisch herstel straks doorzet worden
consumenten opnieuw bereid gevonden om een paar honderd euros meer uit
te geven voor een completere laptop. En hoewel netbooks een zekere
prijsdruk uitoefenen op laptops is de computerindustrie een jaarlijkse
prijsdeflatie van 5 à 10% al lang gewend.