Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Wie
het meinummer van het Amerikaanse modemagazine Vogue doorbladert kan
enkel concluderen dat de 12 eerste reclames die hij tegenkomt blonde
modellen met blauwe ogen afbeelden. Ook Grazia, de Britse ‘Elle’ en de
Franse versie van Vogue moeten niet onderdoen. De recessie heeft in de
reclamewereld tot de retour van de blondine geleid. Alle
modellenbureaus zijn de afgelopen maanden platgebeld met steeds
dezelfde vraag: blonde meisjes. Maar wat hebben deze BHBE’s (Blond Hair
Blue Eyes), dat hen in tijden van economische tegenspoed zo
aantrekkelijk maakt?
Daar zijn een aantal redenen voor. ‘In een recessie nemen mensen
geen risico’s en vertrouwen ze op bewezen recepten. Wanneer elke euro
belangrijk is grijpen ze terug naar een formule die haar deugd heeft
bewezen,’ zegt Carole White van het Londense Premier Model
Management. De revival van de ondertussen 39-jarige Claudia Schiffer is
daar het bewijs van. ‘Wie dag na dag met slecht nieuws wordt geconfronteerd, wil blond. Dat staat voor vitaliteit, vrolijk en levendig.‘
Maar waarom is blond levendig? In de mythologie en ook in sprookjes
kregen heldinnen vaak blonde haren en blauwe ogen toebedeeld, terwijl
hun vijanden donker en lelijk waren. Blond haar had ook magische
krachten: het kon dienst doen als een touwladder of als een
afrodisiacum. ‘Blond staat voor deugdelijk, goed en eerlijk, en nu
bankiers en politici ons hebben teleurgesteld willen we terug naar dat
vertrouwen,‘ aldus psycholoog Abigael San.
Maar volgens Dr. Lance Workman, specialist in evolutionaire
psychologie aan de Bath Spa University, worden mannen in het westerse
halfrond aangetrokken tot de fysische kenmerken van schoonheid omdat
vrouwen slechts gedurende een beperkte tijd vruchtbaar blijven. Licht
of blond haar is zo’n kenmerk, omdat haar verdonkert met het ouder
worden. Ook na de Grote Depressie van de dertiger jaren deden de grote
filmstudio’s MGM, Fox en Warner Brothers beroep op blondines om
maximale aandacht te krijgen. Het bleek een uitstekend recept, want het
luidde het tijdperk van de ‘platinum godess’ in.
[Gebaseerd op: Times Online]