Algemeen30.07.2008

Rock Band en Guitar Hero creëren rush op exclusieve content


Rock Band en Guitar Hero creëren rush op exclusieve content

Dat games als Guitar Hero en Rock Band enorm populair zijn,
moeten wij je niet meer vertellen. In menige huiskamer, in cafés, op fuiven
spelen jongeren (en ouderen!) alsof hun leven er vanaf hing op een plastic
drumstel of gitaar. Je speelt alleen of met/tegen vrienden, je kan zelfs een
heuse band maken: als je goed speelt krijg je punten, en mag je concerttours
maken, enz. Erg leuk van concept, en razend populair dus.

De software, het game zelf, is natuurlijk belangrijk. Van
Guitar Hero werden al miljoenen exemplaren verkocht voor de verschillende
consoles. Rockband doet het ook goed, en doordat er elek week nieuwe content
uitgebracht owrdt voor het game blijft de belangstelling hoog. Binnenkort komt
er zelfs Rock Band 2 uit voor de Xbox 360.

Ook de hardware is belangrijk – zelfs de befaamde
gitaarmaker Gibson heeft modellen voor gebruik bij deze games uitgebracht! Maar
het belangrijkste zijn toch nog de licenties die de gamemakers in de wacht
kunnen slepen om muziek te mogen spelen van een bepaalde band. Guitar Hero en
Rock Band hebben zelfs voor een compleet nieuwe afzetmarkt gezorgd voor de
muzikanten, waarbij zij onverwachte inkomsten kregen uit deze hoek. De laatste
tijd willen de gamemakers dat bepaalde bands exclusief te beluisteren zijn via
hun game (of liever: dat je via hun game kan meespelen met die bands). Zo heeft
Activision een contract afgesloten met de platenmaatschappij van wijlen Jimi
Hendrix, en zal je Purple Haze en The Wind Cries Mary binnenkort via Guitar
Hero kunnen spelen.

Een
interessant artikel
dat de evolutie schetst (en het enorme succes) van deze
muziekgames vind je bij Ars Technica.

[Bron: Netties.be]