Saatchi Gallery en Huawei: From Selfie to Self-Expression

Saatchi Gallery en Huawei: From Selfie to Self-Expression

Vorig artikel Volgend artikel

Saatchi Gallery en Huawei, 's werelds nummer drie smartphone merk, kondigen met From Selfie to Self-Expression hun eerste samenwerking aan. Vanaf 31 maart zal in de Saatchi Gallery in Londen de eerste tentoonstelling ter wereld openen die de geschiedenis van de selfie verkend vanaf de oude meesters tot en met de dag van vandaag. Hoewel vaak minachtend wordt gedaan over deze vorm van expressie zal in Londen juist het creatieve potentieel van de selfie uitgelicht worden.

selfie-v2

From Selfie to Self-Expression vanaf 31 maart tot en met 30 mei 2017

De tentoonstelling zal ook de aandacht vestigen op de nieuwe rol van de smartphone als artistiek medium voor zelfexpressie door tien opkomende jonge Britse fotografen die nieuwe werken zullen maken met behulp van de nieuwste Huawei dual-lens camera smartphones mede-ontworpen door Leica.

Hiermee vernieuwen ze de geest en de oorspronkelijke gedachte van de “Young British Artists” beweging die 25 jaar geleden ontstond. Het werk van deze jonge Britse fotografen zal tentoongesteld worden in de galerie die gewijd is aan smartphone fotografie. In deze galerie zal de focus verschuiven van de selfie naar het vastleggen van de wereld om ons heen als een contrasterende vorm van zelfexpressie.

From Selfie to Self-Expression zal belangrijke kunstwerken tonen, waarvan vele voorzien zullen zijn van interactieve, digitale en user-generated content, gemaakt door diverse kunstenaars zoals Kutluğ Ataman, Christopher Baker, Juno Calypso, Tracey Emin, Van Gogh, Mohau Modisakeng, Rembrandt, Cindy Sherman, Gavin Turk en Velazquez.

Naast voorbeelden van het werk van deze invloedrijke kunstenaars zullen selfies tentoongesteld worden die iconen van het digitale tijdperk zijn geworden - van de prachtige en verheven selfies tot gekke, slechte en ronduit gevaarlijke selfies.

De tentoonstelling zal gehouden worden van 31 maart tot en met 30 mei 2017 en een hele verdieping van de Saatchi Gallery in beslag nemen.

De #SaatchiSelfie Competitie

Tegelijk met de aankondiging van de tentoonstelling, bieden Saatchi Gallery en Huawei gezamenlijk ook de kans aan kunstenaars, fotografen en ieder ander die enthousiast is zijn meest creatieve selfie te tonen en hun werk tentoon te stellen in het Saatchi Museum als onderdeel van de #SaatchiSelfie competitie.

De #SaatchiSelfie competitie zal worden gejureerd door een panel van gerenommeerde artiesten en progressieve denkers. Naast het feit dat hun selfie in het Saatchi Museum tentoongesteld zal worden als onderdeel van de From Selfie to Self-Expression expositie, zullen de tien artiesten op de short-list ook de allernieuwste Huawei smartphone ontvangen, de uiteindelijke nummer 1 zal een onvergetelijke fotografische ervaring winnen waarover later meer bekend zal worden gemaakt. De winnaar van de #SaatchiSelfie competitie zal tijdens de start van de expositie op 30 maart 2017 bekend worden gemaakt.

Vanaf heden kunnen de selfies worden ingestuurd. Alle informatie betreffende deze competitie en alle inzendingen is te vinden op http://www.saatchigallery.com/selfie .

Nigel Hurst, CEO Saatchi Gallery:

"In veel opzichten is de selfie de belichaming van de overgang van hedendaagse cultuur tot een zeer gedigitaliseerd en technologisch geavanceerde tijdperk doordat de smartphone technologie zich heeft ontwikkeld met betrekking tot de camera. We zijn blij dat we kunnen samenwerken met Huawei in ’From Selfie to Self-Expression’. De tentoonstelling zal een inzicht geven in de geschiedenis en het creatieve potentieel van de selfie benadrukken, terwijl de #SaatchiSelfie competitie een wereldwijd platform biedt voor zelfexpressie. Het tentoonstellen van het werk van tien jonge Britse fotografen vult het verhaal aan en wijst op de mogelijkheden van de allernieuwste technologie om de creativiteit te stimuleren."

Dirk Pauwels, Country Manager Huawei Consumer Business Group België:

"Het partnerschap van Huawei met de Saatchi Gallery weerspiegeld onze inzet om onze merkbekendheid te vergroten en de creatieve expressie door middel van fotografie te ondersteunen. Het initiatief kader perfect in de lancering van de vernieuwende Huawei P-serie, die de smartphone fotografie opnieuw uitgevonden heeft. Na een decennium van smartphone fotografie is de smartphone uitgegroeid tot een instrument van artistieke expressie. De ‘Selfie Generation’ is intussen de ‘Self Expression Generation’ geworden, waarbij we onze innerlijke creativiteit trachten te verkennen en te delen door middel van een artistiek instrument waartoe we allemaal toegang hebben: de smartphone."

Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies