Algemeen05.03.2010

Sales en marketing: oorlog of vrede?


Sales en marketing: oorlog of vrede?

Onlangs las ik een artikel over de rol van het merk. Daarin werd gesteld dat de marketeer tegenwoordig onder druk van de aandeelhouders binnen de zes maanden een duidelijke ROI moet behalen, en dat marketing in vele gevallen volledig onder de vleugels van sales terechtgekomen is…

Onlangs las ik een artikel over de rol van het merk. Daarin werd gesteld dat de marketeer tegenwoordig onder druk van de aandeelhouders binnen de zes maanden een duidelijke ROI moet behalen, en dat marketing in vele gevallen volledig onder de vleugels van sales terechtgekomen is. Ook The House of Marketing stelt dat de focus bij marketeers steeds meer op de korte termijn is komen te liggen om de financiële opbrengst te garanderen. Voor sommigen is dat een reden om te stellen dat de verantwoordelijkheid voor het merk niet bij iemand mag liggen die tegelijk ook shareholders value moet creëren.

Op zich is dat een begrijpelijke gedachte. Het merk is van immens belang voor een bedrijf. Personen die verantwoordelijk zijn voor het merk ook een financiële verantwoordelijkheid geven kan ingrijpende gevolgen met zich meebrengen. Maar stellen dat sales en marketing gescheiden moeten worden is in deze tijden makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien moet nu juist gekeken worden naar manieren om te komen tot een goede samenwerking tussen de twee afdelingen?

Lokale salesteams staan het dichtst bij de klant, dus zij moeten in staat zijn te beslissen wie wanneer welke boodschap krijgt, en via welk kanaal. Het is al vaker gebleken dat doelgerichte, geïndividualiseerde en relevante communicatie tot betere verkoopsresultaten leidt. Anderzijds moet erop worden toegezien dat de boodschap gelokaliseerd wordt, en niet het merk. Marketing moet ervoor zorgen dat er consistent wordt omgegaan met de merkrichtlijnen. De toekomst voor het merk ligt dus eerder bij sales en marketing in plaats van alleen bij sales of alleen bij marketing.