Algemeen17.09.2008

SEM wereld houdt hart vast nu Google adsysteem wijzigt


SEM wereld houdt hart vast nu Google adsysteem wijzigt

De economie die ontstaan is, gebaseerd op enerzijds inkomsten uit Google advertenties (AdSense), en anderzijds op het aankopen van trefwoorden (AdWords) is gigantisch. Het eerste is simpel: hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer kans je hebt dat er iemand op de Google advertenties klikt, en hoe meer geld je verdient. Het tweede is echter ingewikkelder. Een bedrijf kan namelijk trefwoorden kopen, maar de prijs daarvan is afhankelijk van verschillende factoren. Staat jouw website een “kwaliteitssite” (laadt snel, wordt veel geraadpleegd, veel andere sites linken ernaar), dan kost het kopen van een trefwoord minder dan wanneer je een “minderwaardige” site hebt. Google wil hiermee vermijden dat minderwaardige sites toch aangeprezen worden, als zij maar grof geld neertellen.

Elke wijziging die Google doorvoert in zijn quotatiesysteem heeft dan
ook enorme gevolgen. Er zijn duizenden SEM (Search engine
marketing)bedrijven waarvan de voornaamste activiteit is de
rangschikking van hun klant bij Google te optimaliseren. Telkens Google
een wijziging doorvoert, moeten de SEM bedrijven het roer omgooien.
En dat is nu dus weer het geval. Google heeft zopas aangekondigd dat
het de kwaliteitsscore van de adverteerders wil hervormen. De kwaliteit
zou voortaan berekend worden op het moment dat Google een zoekopdracht
uitvoert, maar tegelijkertijd blijven historische data zoals het
click-through percentage nog altijd een rol spelen.
Meer info in dit artikel bij CNet, en uiteraard bij Google zelf.

http://news.cnet.com/8301-1023_3-10041731-93.html?tag=nl.e433

http://adwords.blogspot.com/2008/09/quality-score-improvements-to-go-live.html

[Via Netties.be]