Algemeen17.09.2008

Internet bezegelt het lot van de pornobaron


Internet bezegelt het lot van de pornobaron

Het
lot van de porno-industrie is de zoveelste aanwijzing dat ondernemers
moeten blijven innoveren, schrijft Luke Johnson in de Financial Times.
Toch is deze vaststelling niet vrij van enige ironie, want het waren
net die pornobaronnen die zich ten tijde van de online explosie als de
grootste innovators manifesteerden. Het lijkt wel of Frankenstein’s
monster zijn eigen vader opslokt.

Pornografie bewoog zich altijd al aan de rand van de maatschappij.
Legaal konden deze bedijven nooit zijn, gebukt als ze gingen onder
morele verdorvenheid. Maar het geld en de winstmarges waren fenomenaal.
De vraag was immens, de kosten al bij al verwaarloosbaar en de
concurrentie beperkt. Verder doen ondeugende zaken het meestal goed.

De porno-industrie ontsproot aan de permissieve cultuur van de late zestiger jaren. Pioniers als Hugh Hefner (Playboy) (foto),
Bob Guccione (Penthouse) en Larry Flint (Hustler) bouwden wereldrijken
op bloot vlees. Maar de komst van het commerciële internet goed 15 jaar
geleden betekende het einde van wat ooithun cashgoudmijn was. Playboy
kampt al jaren met povere resultaten, Penthouse ging failliet, Flint
bekocht zijn handel ei-zo-na met zijn leven.

De voorbije 2 jaar heeft de breedbandrevolutie de dvd-pornosector
verwoest. Die dvd’s hadden op hun beurt de magazineverkoop doen
kelderen, maar gratis websites als youporn.com hebben de dvd-verkoop
gedecimeerd. YouPorn staat op plaats 29 van Amerika’s meest bezochte
websites, beheerd door schimmige nieuwkomers en gemaakt met
user-generated content. En er zijn nog meer kapers op de kust, die
allen een gemeenschappelijk doel realiseerden: het betalende model werd
naar de geschiedenis gekatapulteerd.

Net zoals ze ooit de muziekindustrie op haar grondvesten liet
daveren, lijkt internet het economisch model van de porno-industrie
naar de geschiedenisboeken te hebben verbannen.