Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Op
23 september presenteert Google haar eerste mobiele telefoon met het
besturingssysteem Android. Maar wie denkt dat deze telefoon het
gsm-landschap ingrijpend zal veranderen, is eraan voor de moeite.
Volgens insiders die meewerkten aan het project krijgt de Androïd het
moeilijk om het enthousiasme dat de iPhone bij zijn lancering wist los
te weken, te evenaren, laat staan te overtreffen.
Het besturingssysteem Android is ontwikkeld door Google en maakt
gebruik van open source-technologie. Via deze techniek is het ook voor
derden mogelijk mee te werken aan de ontwikkeling van het product.
Maar net deze strategie is uiterst tijdrovend en de kans dat
consumenten door de nieuwe Google Androïd worden overweldigd is erg
klein. Het apparaat wordt gemaakt door het Taiwanese HTC en wordt
volgende week door Deutsche Telekomdochter T-Mobile in New York aan het
grote publiek voorgesteld.
Google, dat op het web een enorme dominantie wist op te bouwen,
hoopt deze machtspositie in de mobiele telefonie te evenaren. Maar
gezien de macht die de telecomoperatoren in deze sector uitoefenen, is
de vraag of het bedrijf uit Mountain View wel weet waar het aan begint.
Operatoren blijven de ultieme beslissingsnemers inzake design en
functionaliteiten die ze hun klanten over hun netwerken aanbieden. ‘Androïd bestaat dan ook enkel bij gratie van de operatoren,’ zegt John Poisson, de stichter van Androïdpartner Tiny Pictures, in The New York Times.
Maar er is nog een probleem: hoe krijgt Google aan de consument
uitgelegd wat de Androïd is? De iPhone kon bij zijn introductie
profiteren van de reeds bestaande iPod. De Google Androïd kan voorlopig
enkel teren op de naamsbekendheid van de zoekmachine. ‘Voor ons is
het moeilijk om deze telefoon in de markt te zetten. Er is niet echt
iets unieks aan en we kunnen evenmin zeggen dat het om de Google Phone
gaat,’ zegt Frank Meehan van telecombedrijf Hutchinson Whampoa.
Ontwikkelaars zijn het daar niet mee eens. De open source code van
de Androïd maakt dat ook derden aan het project kunnen deelnemen en de
massa is altijd inventiever dan een aantal experts, zeggen mensen uit
de gsm-industrie. Apple hanteert eenzelfde strategie voor haar tweede
generatie iPhone en biedt ondertussen al 3.000 door derden ontwikkelde
applicaties aan via haar Apps store, terwijl het zelf toch nog een
zeker controle behoudt.
“Een doorbraak in de mobiele advertentiemarkt, is wat de Androïd nodig heeft,’ zegt Jason spero van AdMob, een marktplaats voor mobiele adverteerders. ‘Dit soort innovaties verbetert de ‘user experience’ en dat is net wat adverteerders willen.’