Slumdog Millionaire: product placement heeft zijn grenzen

Vorig artikel Volgend artikel

Slumdog Millionaire: product placement heeft zijn grenzen

Product placement heeft zijn grenzen. Dat ondervonden de cinefielen die de film ‘Slumdog Millionaire' bekeken. In de openingsscène van die film achtervolgt een groep politiemannen een stel kinderen in de sloppenwijken van een Indische stad. Wanneer ze een luxewagen kruisen waarin ze een sinister individu ontwaren stoppen ze een moment. In die wagen zit de man die later wordt opgevoerd als de grootste gangster van de stad. De wagen is een Mercedes - maar de kijker komt dat niet te weten- omdat het bekende logo van de Duitse autoproducent is weggehaald. Mercedes wilde niet worden geassociëerd met sloppenwijken. Maar wanneer later in de film de auto bij de villa van dezelfde gangster staat geparkeerd, is het logo plots terug.

Een bekende frisdrankenproducent hanteerde eenzelfde strategie. Wanneer de sloppenkinderen bij een vuilnisbelt drankjes krijgen aangeboden blijken deze flesjes overschilderd. Danny Boyle, de maker van de film, die eerder voor 'Trainspotting' tekende, begrijpt het niet: ‘Uiteindelijk spendeerden we duizenden dollars aan het overschilderen van sympolen, die zogezegd dienen om de mensen samen te brengen. Maar ik zeg er verder niets over, want straks krijg ik nog moeilijkheden.'

‘Slumdog Millionaire' is gebaseerd op de bestseller Q and A van Vikas Swarup.  In de film besluit een doodnormale jongen mee te doen aan de Hindi versie van 'Who Wants to be a Millionaire'. Met nog één vraag te gaan voor het winnen van de hoofdprijs, wordt hij in de pauze van het programma gearresteerd op verdenking van oplichting. De politie kan niet geloven dat een jongen zoals hij dergelijke kennis kan bezitten. [foto: Autoblog.nl]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies