Algemeen13.11.2008

YouTube start test met AdWords advertentiemodel


YouTube start test met AdWords advertentiemodel

De
populaire videosite Youtube gaat een test doen met advertenties gebaseerd op
Google’s AdWords model. De proef is een onderdeel van een plan om meer inkomsten
te genereren. Adverteerders krijgen de
kans om geld te bieden voor het tonen van hun video’s in een aparte en nieuwe sectie ‘sponsored
video’s’, die wordt vertoond wanneer bezoekers zoektermen ingeven op YouTube. Net
als bij Google AdWords betaalt de adverteerder wanneer iemand op zijn video
klikt.

Google
heeft sinds de overname van YouTube twee jaar geleden –het betaalde daarvoor
1,7 miljard dollar- al een aantal keer getracht YouTube tot een commercieel
succes te maken, maar is daarin
totnogtoe niet geslaagd, ondanks de massale
bezoekscijfers die de site kan voorleggen. Het nieuwe concept van ‘sponsored
video’s’ is gericht naar zowel bedrijven als individuen die zelf video’s
uploaden op het platform. Ook filmmakers die trailers willen presenteren en
muziekgroepen die hun nieuwste songs aan de man willen brengen zijn potentiële
klanten.

De ‘sponsored
video’s’-sectie wordt afzonderlijk gepresenteerd om te vermijden dat
adverteerders zouden worden gelinkt aan bepaalde getoonde video’s. Verschillende
adverteerders waren bezorgd dat er een link zou worden gelegd tussen de video
die wordt getoond en hun product. Ook de link met video’s die het auteursrecht
schaden zou adverteerders in een slecht daglicht kunnen stellen.