Algemeen13.11.2008

Slumdog Millionaire: product placement heeft zijn grenzen


Slumdog Millionaire: product placement heeft zijn grenzen

Product
placement heeft zijn grenzen. Dat ondervonden de cinefielen die de film
‘Slumdog Millionaire’ bekeken. In de openingsscène van die film
achtervolgt een groep politiemannen een stel kinderen in de
sloppenwijken van een Indische stad. Wanneer ze een luxewagen kruisen
waarin ze een sinister individu ontwaren stoppen ze een moment. In die
wagen zit de man die later wordt opgevoerd als de grootste gangster van
de stad. De wagen is een Mercedes – maar de kijker komt dat niet te
weten- omdat het bekende logo van de Duitse autoproducent is
weggehaald. Mercedes wilde niet worden geassociëerd met sloppenwijken.
Maar wanneer later in de film de auto bij de villa van dezelfde
gangster staat geparkeerd, is het logo plots terug.

Een bekende frisdrankenproducent hanteerde eenzelfde strategie.
Wanneer de sloppenkinderen bij een vuilnisbelt drankjes krijgen
aangeboden blijken deze flesjes overschilderd. Danny Boyle, de maker
van de film, die eerder voor ‘Trainspotting’ tekende, begrijpt het
niet: ‘Uiteindelijk spendeerden we duizenden dollars aan het
overschilderen van sympolen, die zogezegd dienen om de mensen samen te
brengen. Maar ik zeg er verder niets over, want straks krijg ik nog
moeilijkheden.

‘Slumdog Millionaire’ is gebaseerd op de bestseller Q and A van
Vikas Swarup.  In de film besluit een doodnormale jongen mee te doen
aan de Hindi versie van ‘Who Wants to be a Millionaire’. Met nog één
vraag te gaan voor het winnen van de hoofdprijs, wordt hij in de pauze
van het programma gearresteerd op verdenking van oplichting. De politie
kan niet geloven dat een jongen zoals hij dergelijke kennis kan
bezitten. [foto: Autoblog.nl]