Algemeen13.11.2008

Wetenschappers werken continu aan Google Adwords


Wetenschappers werken continu aan Google Adwords

Wetenschappers
werken dagelijks aan verbetering van de unieke advertentiemodule van
Google. Adwords leverde de softwaregigant het
afgelopen kwartaal 5,5 miljard dollar op. Google Adwords onderscheidt
zich op verschillende gebieden van andere online advertentiemodellen.
Allereerst omdat de advertenties gelieerd zijn aan de inhoud van
websites. Wie op de zoekbalk van Google `auto` intypt, zal aan de
rechterzijde van het scherm een rijtje advertenties aantreffen dat
relevant is voor internetgebruikers die zoeken op auto.

Daarnaast
zijn de variabele advertentietarieven opmerkelijk. Adverteerders
bepalen zelf hoeveel zij betalen om in de Adword-database te worden
opgenomen. Wie meer betaalt heeft overigens een grotere kans om bij
relevante zoekopdrachten geselecteerd te worden. Echter niet de
advertentieprijs maar de kwaliteit is het meest bepalend of een
advertentie geselecteerd wordt of niet. Links naar snelle websites
zullen bijvoorbeeld boven de advertenties van trage concurrenten
geplaatst worden. Adverteerders betalen Google pas wanneer
daadwerkelijk op de tekstadvertentie wordt geklikt.

Omdat
Adwords een belangrijke inkomstenbron is voor het internetbedrijf,
neemt Google de ontwikkeling van de advertentietak erg serieus. In een
onderzoekscentrum in Zürich onderzoeken wetenschappers steeds hoe het
model verbeterd kan worden.

[Bron: De Volkskrant]