SMF2009:Didier Ongena:"5 fatale fouten in sociale marketing"

Vorig artikel Volgend artikel

SMF2009:Didier Ongena:"5 fatale fouten in sociale marketing"

De eerste editie van het Social Media Forum zit erop. Een dag lang werden aanwezigen in het Brusselse hotel Le Meridien volledig ondergedompeld in de wereld van de sociale marketing. Client cases, inzichten en verschillende do's en don'ts werden er voorgesteld door verschillende sprekers en met veel enthousiasme ontvangen door het publiek. 

Eén van deze sprekers was de directeur van Microsoft Advertising, Didier Ongena. Zijn presentatie "How social are you" haalde verschillende hedendaagse trends aan en wist de aandacht te trekken naar vijf fatale fouten bij de inzet van sociale media. Deze vijf fouten worden hier wat verder uitgediept.

 1. Aanwezig maar niet actief

Sommigen leven met de illusie dat aanwezigheid op sociale netwerken voldoende is om bezoeken op te leveren. Laten we even opklaren dat aanwezigheid niets waard is als je niet regelmatig relevante content communiceert!

Maak je gebruik van sociale netwerken, dan is het noodzakelijk om actief te zijn! Didier Ongena stelt dat je dagelijks drie tweets en een facebook – update de wereld in moet sturen. In combinatie met een wekelijks goed geschreven blogpost zal dit bezoekers opleveren.

Laat je als bedrijf zeker niet beperken door deze cijfers! Is het mogelijk om meer naar je publiek te communiceren, doe dit dan zeker. De uiteindelijke bedoeling van het gebruik van sociale media is om een langdurige relatie met je publiek op te bouwen en deze doelstelling kan je niet behalen zonder inspanning.

2. Onderschatten van de noodzakelijke investeringen

Er bestaat een duidelijke misvatting over de noodzakelijke investeringen bij de inzet van sociale media. Sommigen lijken te denken dat het voldoende is om een ‘social media kenner’ achter een computer te plaatsen en dat het van daaruit allemaal gemakkelijk, goedkoop en zonder problemen zal verlopen. Niets is minder waar!

Om succes te boeken door het gebruik van sociale media moet je heel wat tijd, middelen en energie investeren en dit op drie verschillende vlakken:

 

  • Waarneming en reactie
  • Deelname
  • Online campaigning

 

Waarneming en reactie: het is belangrijk om de verloop van je campagne en communicatie op te volgen. Door een goede opvolging maak je het onder andere mogelijk om snel (eventuele) problemen op te sporen en er snel op te reageren.

Deelname: een gesprek voeren met je publiek is niet mogelijk als je niet deelneemt. De tijd van eenzijdige communicatie is voorbij. Consumenten hebben vandaag, ook dankzij de sociale media, meer dan ooit de mogelijkheid om te reageren en feedback te geven. Neem je de moeite om te luisteren en deel te nemen aan de conversatie, kan je er heel wat van leren.

Online campaigning: door gebruik te maken van sociale media, trek je online publiek aan. Vergeet niet om hen dan ook via deze kanalen aan te spreken bij de lancering van een nieuwe campagne. Internet integreren in de communicatiemix is dan ook een must.

3. Online content op jezelf focussen

Plaats je content online en maak je gebruik van sociale media, leg de focus dan niet op jezelf. Gebruik dit medium om een gesprek aan te gaan met je klanten. Ze hebben vaak heel wat interessants te vertellen en door naar hen te luisteren en je op hen te richten, kunnen er veel inzichten in hun leefwereld en ‘wants & needs’ gewonnen worden. Waarom zo’n gouden opportuniteit aan je voorbij laten gaan?

Een goed voorbeeld hiervan werd gegeven door Microsoft bij de ontwikkeling van Windows 7. Zij luisterden hiervoor naar de wensen en opmerkingen van hun publiek. Je zou dus kunnen zeggen dat Windows 7 voor het publiek is ontwikkeld, door het publiek.

4. De lanceerdatum van de campagne als eindstreep beschouwen

Niet de belangrijkste, maar wel één van de meest gemaakte fouten. De lanceerdatum van de campagne is niet de eindstreep. Het is slechts het begin.

Na de lancering van de campagne is het moment aangetreden voor de belangrijkste fase van de campagne, namelijk het meten, het waarnemen, het reageren en het deelnemen. Zoals eerder gezegd, vereist een campagne waarin sociale media geïntegreerd is, constante opvolging en deelname.

5. Niet meten

2 op 3 bedrijven bezitten geen tools of niet de juiste tools om metingen uit te voeren. Van de vijf genoemde fouten is dit de grootste en meest fatale fout die je als bedrijf kan maken.

Metingen laten je immers toe om je campagne te evalueren, je publiek te identificeren (wie zijn ze, waar komen ze vandaan, heb ik wel degelijk mijn doelgroep bereikt?), feedback op te volgen en indien nodig in te grijpen. Dit om slechts enkele mogelijkheden te noemen.

Microsoft speelt op deze fout in door bedrijven het programma ‘Looking Glass’ aan te bieden. ‘Looking Glass’ geeft marketeers de kans om real-time hun sociale media-campagne op te volgen.

 

 

Er valt, met andere woorden, nog heel wat te ontdekken en te leren over de inzet van sociale media. Wat voor sommigen vanzelfsprekend lijkt, kan voor anderen een echte uitdaging vormen.

Laat me afsluiten met de woorden van Didier Ongena: “Technology, content and consumers have changed everything. But you can still navigate this new medialandscape.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies