Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De eerste editie van het Social Media Forum zit erop. Een dag lang
werden aanwezigen in het Brusselse hotel Le Meridien volledig ondergedompeld in
de wereld van de sociale marketing. Client cases, inzichten en verschillende
do’s en don’ts werden er voorgesteld door verschillende sprekers en met veel
enthousiasme ontvangen door het publiek.
Eén van deze sprekers was de directeur van Microsoft Advertising, Didier
Ongena. Zijn presentatie “How social are you” haalde verschillende
hedendaagse trends aan en wist de aandacht te trekken naar vijf fatale fouten
bij de inzet van sociale media. Deze vijf fouten worden hier wat verder
uitgediept.
1. Aanwezig maar niet actief
Sommigen leven met de illusie dat aanwezigheid op sociale
netwerken voldoende is om bezoeken op te leveren. Laten we even opklaren dat
aanwezigheid niets waard is als je niet regelmatig relevante content
communiceert!
Maak je gebruik van sociale netwerken, dan is het
noodzakelijk om actief te zijn! Didier Ongena stelt dat je dagelijks drie
tweets en een facebook – update de wereld in moet sturen. In combinatie met een
wekelijks goed geschreven blogpost zal dit bezoekers opleveren.
Laat je als bedrijf zeker niet beperken door deze cijfers! Is
het mogelijk om meer naar je publiek te communiceren, doe dit dan zeker. De
uiteindelijke bedoeling van het gebruik van sociale media is om een langdurige
relatie met je publiek op te bouwen en deze doelstelling kan je niet behalen
zonder inspanning.
2. Onderschatten van de noodzakelijke investeringen
Er bestaat een duidelijke misvatting over de noodzakelijke
investeringen bij de inzet van sociale media. Sommigen lijken te denken dat het
voldoende is om een ‘social media kenner’ achter een computer te plaatsen en
dat het van daaruit allemaal gemakkelijk, goedkoop en zonder problemen zal
verlopen. Niets is minder waar!
Om succes te boeken door het gebruik van sociale media moet
je heel wat tijd, middelen en energie investeren en dit op drie verschillende
vlakken:
- Waarneming en reactie
- Deelname
- Online campaigning
Waarneming en reactie: het is belangrijk om de verloop van
je campagne en communicatie op te volgen. Door een goede opvolging maak je het onder
andere mogelijk om snel (eventuele) problemen op te sporen en er snel op te
reageren.
Deelname: een gesprek voeren met je publiek is niet mogelijk
als je niet deelneemt. De tijd van eenzijdige communicatie is voorbij.
Consumenten hebben vandaag, ook dankzij de sociale media, meer dan ooit de
mogelijkheid om te reageren en feedback te geven. Neem je de moeite om te
luisteren en deel te nemen aan de conversatie, kan je er heel wat van leren.
Online campaigning: door gebruik te maken van sociale media,
trek je online publiek aan. Vergeet niet om hen dan ook via deze kanalen aan te
spreken bij de lancering van een nieuwe campagne. Internet integreren in de
communicatiemix is dan ook een must.
3. Online content op jezelf focussen
Plaats je content online en maak je gebruik van sociale
media, leg de focus dan niet op jezelf. Gebruik dit medium om een gesprek aan
te gaan met je klanten. Ze hebben vaak heel wat interessants te vertellen en
door naar hen te luisteren en je op hen te richten, kunnen er veel inzichten in
hun leefwereld en ‘wants & needs’ gewonnen worden. Waarom zo’n gouden
opportuniteit aan je voorbij laten gaan?
Een goed voorbeeld hiervan werd gegeven door Microsoft bij
de ontwikkeling van Windows 7. Zij luisterden hiervoor naar de wensen en
opmerkingen van hun publiek. Je zou dus kunnen zeggen dat Windows 7 voor het
publiek is ontwikkeld, door het publiek.
4. De lanceerdatum van de campagne als eindstreep beschouwen
Niet de belangrijkste, maar wel één van de meest gemaakte
fouten. De lanceerdatum van de campagne is niet de eindstreep. Het is slechts
het begin.
Na de lancering van de campagne is het moment aangetreden
voor de belangrijkste fase van de campagne, namelijk het meten, het waarnemen,
het reageren en het deelnemen. Zoals eerder gezegd, vereist een campagne waarin
sociale media geïntegreerd is, constante opvolging en deelname.
5. Niet meten
2 op 3 bedrijven bezitten geen tools of niet de juiste tools
om metingen uit te voeren. Van de vijf genoemde fouten is dit de grootste en
meest fatale fout die je als bedrijf kan maken.
Metingen laten je immers toe om je campagne te evalueren, je
publiek te identificeren (wie zijn ze, waar komen ze vandaan, heb ik wel
degelijk mijn doelgroep bereikt?), feedback op te volgen en indien nodig in te
grijpen. Dit om slechts enkele mogelijkheden te noemen.
Microsoft speelt op deze fout in door bedrijven het
programma ‘Looking Glass’ aan te bieden. ‘Looking Glass’ geeft marketeers de
kans om real-time hun sociale media-campagne op te volgen.
Er valt, met andere woorden, nog heel wat te ontdekken en te
leren over de inzet van sociale media. Wat voor sommigen vanzelfsprekend lijkt,
kan voor anderen een echte uitdaging vormen.
Laat me afsluiten met de woorden van Didier Ongena: “Technology,
content and consumers have changed everything. But you can still navigate this
new medialandscape.”