Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Sociale media als YouTube en Flickr veroorzaken een
ingrijpende metamorfose van de consument, zijn communicatie en zijn koopgedrag.
Deze consument heeft veel kennis van producten, trends, marketing en merken.
Bovendien wenst de consument via dialoog te communiceren met adverteerders en
ook door adverteerders opgemerkt en gehoord te worden. Dat betekent het einde
van reclame als interruptie van andere activiteiten.
Om de nieuwe consument nog te bereiken moet een diepgaand
inzicht ontstaan in de rol van media, entertainment en moderne technologie in
diens leven van alledag. Ook moet uit de grote hoeveelheid informatie gegevens
gefilterd worden die aangeven wat de verwachtingen en motivaties zijn die ertoe
leiden dat consumenten een band met een merk opbouwen. Universal McCann
ontwierp hiertoe ImMEDIAte Futures (IF), een kwalitatieve marketingtool die
ideeën van consumenten mixt met etnografische gegevens.
IF kan bijvoorbeeld inzicht bieden in de redenen waarom
consumenten internet gebruiken. Hiertoe werd ondervraagden een scala aan
situaties geboden, waarin ze met creatief en innovatief mediagebruik bepaalde
problemen op konden lossen. Door de problemen steeds specifieker te omschrijven
en het mediagebruik bewuster plaats te laten vinden, kwamen meningen en mediagebruik
aan het licht die anders verborgen waren gebleven.
[Bron : Admap]