Algemeen19.11.2008

Sociale netwerken blijven opgang maken in e-commerce


Sociale netwerken blijven opgang maken in e-commerce

De consument raakt steeds meer geïnteresseerd in sociale netwerken voor
advies en aanbevelingen over online aankopen. Dat blijkt uit een
Amerikaans onderzoek van het technologiebedrijf Volution. Het rapport
stelt dat speciale aanbiedingen en exclusieve producten 30 procent van
de online consumenten zou kunnen stimuleren om op sociale netwerken te
shoppen. Bovendien zegt 27 procent van de ondervraagden dat commentaren
over producten hen eveneens naar sociale netwerken zouden kunnen doen
gaan.

Uit
het onderzoek bleek verder dat 48 procent van de consumenten dat de
gebruiksvriendelijkheid voor hen bijzonderlijk belangrijk is om naar
een online shoppingsite te gaan, terwijl 32 procent dat ze meer online
zouden shoppen indien de betrokken websites gemakkelijker te gebruiken
zouden zijn. Daarnaast zegt 50 procent dat speciale online aanbiedingen
hen zouden aanzetten om vaker online te shoppen. Voor 88 procent speelt
ook het webdesign een rol om hen naar een shopping site te lokken,
terwijl 92 procent ook belang hecht aan de aangeboden merken.

“Sinds
de geboorte van e-commerce tien jaar geleden, verwachten consumenten
steeds meer een optimale online shopping ervaring,” aldus Kevin
Sproles, oprichter en chief executive van Volusion. “Naast een
gemakkelijke navigatie en productkeuze, wil de consument dat online
shopping geïntegreerd wordt in de manier waarop hij met zijn kennissen
communiceert. Zij maken hun voorkeuren en interesses bekend op sociale
netwerken. Dat biedt retailers de kans om een intiemere relatie aan te
kweken met zijn klanten.”

[Managing 21]