Algemeen06.11.2008

Sociale netwerken voorspelden zege Barack Obama


Sociale netwerken voorspelden zege Barack Obama

Sociale
netwerken hebben de overweldigende zege van de Amerikaanse
presidentskandidaat Barack Obama voorspeld. Dat blijkt uit statistieken
die Jeremiah Owyang, analist van het bureau Forrester Research, op zijn
weblog ‘Web Strategy bij Jeremiah’ heeft geplaatst. Volgens Owyang
overheerste Barack Obama op sociale netwerken nagenoeg in alle
mogelijke berekeningen. Owyang wijt het online succes van Obama aan
twee elementen. Zelf stapte Obama in zijn campagne al snel over op
online strategieën, maar bovendien behoren gebruikers van sociale
netwerken tot de typische Obama-supporters.

Uit de cijfers van
Jeremiah Owyang blijkt dat Barack Obama op alle sociale netwerken een
duidelijke voorsprong had uitgebouwd op zijn republikeinse
tegenstrever. “Op de dag voor de verkiezingen had Barack Obama op
Facebook 2,38 miljoen supporters, tegenover 620.360 voor John McCain,”
benadrukt hij. “Dat betekent dat Obama 3,8 keer meer supporters had dan
McCain. Datzelfde cijfer komt naar voor op MySpace, waar Barack Obama
833.161 vrienden had, terwijl John McCain slechts aan 217.811 vrienden
kwam.”

Verder stipt Owyang aan dat er sinds november 2006 op
YouTube 1.792 Obama-gerelateerde video’s werden geplaatst. Dat zijn
ongeveer vier uploads per dag. Die kregen 114.559 subscribers en ruim
18,4 miljoen kijkers. Over John McCain werden er sinds februari vorig
jaar 329 video’s geplaatst. Dat zijn er ongeveer twee per dag. Die
kregen 28.419 subscribers en 2,03 miljoen kijkers. Die cijfers leiden
tot de conclusie dat democraat Obama vier keer meer subscribers en
negen keer meer kijkers had dan de republikein McCain.

Tenslotte
stelt Owyang dat Barack Obama op Twitter 112.474 volgelingen had,
terwijl John McCain aan amper 4.603 volgelingen kwam. Daaruit blijkt
dat Obama 240 keer meer volgelingen had dan McCain. “Met die cijfers
had Obama in sociale netwerken een veel grotere voorsprong dan in
politieke polls naar voor kwam,” stipt Owyang aan. “Dat heeft wellicht
twee redenen. In de eerste plaats heeft Obama in zijn
verkiezingscampagne snel gebruik gemaakt van sociale netwerken en
sociale media. Maar sociaal netwerkgedrag ligt.

[Managing 21]