Technologiesector investeert opnieuw meer in Yahoo

Vorig artikel Volgend artikel

Technologiesector investeert opnieuw meer in Yahoo

Yahoo heeft voor het eerst in twee jaar opnieuw een groter aandeel kunnen verwerven van de online zoekreclame voor de technologiesector in Noord-Amerika en Asia-Pacific. Yahoo snoept daarmee marktaandeel af van concurrent en marktleider Google. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Covario.

De onderzoekers bemerkten daarbij verder een vertraging in de groei van betaalde zoekopdrachten. Tijdens het voorbije kwartaal werd nog een groei van 43 procent opgetekend, tegenover 52 procent tijdens het kwartaal voordien.

De daling is volgens Covario te wijten aan budgetbeperkingen door de economische situatie en een betere search-optimisatie, waardoor dezelfde resultaten kunnen worden bereikt met goedkopere budgetten. De twaalf grootste technologiebedrijven - zoals Adobe, Intel en Lenovo - investeerden tijdens het tweede kwartaal van dit jaar samen 225 miljoen dollar aan betaalde zoekopdrachten. Yahoo zag zijn marktaandeel van 10 procent groeien tot 14 procent. Google daarentegen daalde van 86 procent tot 81 procent.

In Asia-Pacific kende Yahoo echter een groei van 15 procent naar 50 procent, terwijl Google zijn marktaandeel daar van 72 procent naar 46 procent zag inkrimpen. Het resterende marktaandeel werd ingenomen door Baidu, dat echter van 14 procent naar 5 procent daalde. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika heeft Google echter nagenoeg geen concurrentie. De marktleider heeft daar een aandeel van meer dan 90 procent, ruim 10 procent meer dan een jaar geleden en 2 procent meer dan tijdens het eerste kwartaal van dit jaar.

Asia-Pacific vertegenwoordigt slechts 7 procent van alle investeringen van de technologiesector in betaalde zoekopdrachten. "De bedrijven zijn wantrouwig tegenover investeringen in die regio," aldus de onderzoekers. "Ze vrezen immers inbreuken tegen hun intellectuele eigendomsrechten." Noord-Amerika vertegenwoordigt ongeveer 65 procent van alle bestedingen. Dat is bijna één procent meer dan tijdens het eerste kwartaal van dit jaar en ongeveer 6,5 procent meer dan één jaar geleden. Europa, het Midden-Oosten en Panama realiseerden een groei van 10 procent naar 27,5 procent.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies