Algemeen24.08.2008

Technologiesector investeert opnieuw meer in Yahoo


Technologiesector investeert opnieuw meer in Yahoo

Yahoo heeft voor het eerst in twee jaar opnieuw een groter aandeel
kunnen verwerven van de online zoekreclame voor de technologiesector in
Noord-Amerika en Asia-Pacific. Yahoo snoept daarmee marktaandeel af van
concurrent en marktleider Google. Dat blijkt uit een rapport van het
onderzoeksbureau Covario.

De onderzoekers bemerkten daarbij verder een
vertraging in de groei van betaalde zoekopdrachten. Tijdens het
voorbije kwartaal werd nog een groei van 43 procent opgetekend,
tegenover 52 procent tijdens het kwartaal voordien.

De daling is volgens Covario te wijten aan budgetbeperkingen door de
economische situatie en een betere search-optimisatie, waardoor
dezelfde resultaten kunnen worden bereikt met goedkopere budgetten. De
twaalf grootste technologiebedrijven – zoals Adobe, Intel en Lenovo –
investeerden tijdens het tweede kwartaal van dit jaar samen 225 miljoen
dollar aan betaalde zoekopdrachten. Yahoo zag zijn marktaandeel van 10
procent groeien tot 14 procent. Google daarentegen daalde van 86
procent tot 81 procent.

In Asia-Pacific kende Yahoo echter een groei van 15 procent naar 50
procent, terwijl Google zijn marktaandeel daar van 72 procent naar 46
procent zag inkrimpen. Het resterende marktaandeel werd ingenomen door
Baidu, dat echter van 14 procent naar 5 procent daalde. In Europa, het
Midden-Oosten en Afrika heeft Google echter nagenoeg geen concurrentie.
De marktleider heeft daar een aandeel van meer dan 90 procent, ruim 10
procent meer dan een jaar geleden en 2 procent meer dan tijdens het
eerste kwartaal van dit jaar.

Asia-Pacific vertegenwoordigt slechts 7 procent van alle
investeringen van de technologiesector in betaalde zoekopdrachten. “De
bedrijven zijn wantrouwig tegenover investeringen in die regio,” aldus
de onderzoekers. “Ze vrezen immers inbreuken tegen hun intellectuele
eigendomsrechten.” Noord-Amerika vertegenwoordigt ongeveer 65 procent
van alle bestedingen. Dat is bijna één procent meer dan tijdens het
eerste kwartaal van dit jaar en ongeveer 6,5 procent meer dan één jaar
geleden. Europa, het Midden-Oosten en Panama realiseerden een groei van
10 procent naar 27,5 procent.