Algemeen17.04.2009

Televisie en internet hebben grootste impact op consument


Televisie en internet hebben grootste impact op consument

Bij gemengde reclamecampagnes vertegenwoordigt televisie meer dan de helft van de totale impact van de marketing. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Television Bureau of Advertising. De onderzoekers stellen dat televisie het voordeel heeft om in alle fases van het reclameproces – van merkbewustzijn, interesse, aankoopoverweging en aankoopbereidheid tot winkelbezoek en aankoop – een belangrijke impact te hebben op de consument. Daarmee wordt volgens het rapport de stelling tegengesproken dat traditionele media en dan vooral televisie de grootste impact hebben op het merkbewustzijn, maar dat interactieve media toonaangevend zijn op het vlak van de aankoopbeslissing. Na televisie heeft het internet de grootste impact op de consument.

“In het rapport van het Television Bureau of Advertising wordt gesteld
dat televisie op het vlak van merkbewustzijn een impact heeft van 43
procent, tegenover 37 procent voor alle andere media samen,” aldus het
magazine TVWeek. “Twintig procent van de consument zegt dat de media
helemaal geen invloed hebben op het merkbewustzijn. Op het vlak van
aankopen zou televisie 26 procent bijdragen tot de beslissing van de
consument, tegenover 27 procent voor alle andere media samen. Hier zegt
47 procent van de consumenten dat media helemaal geen impact hebben.
Over alle fases heen hebben media de hoogste impact op het vlak van
merkbewustzijn (80 procent) en het laagste op het vlak van aankopen (53
procent).”

Na televisie heeft het internet van alle media de grootste impact, met
een aandeel van 14 procent op het vlak van merkbewustzijn, 13 procent
op het vlak van aankoopoverweging, 13 procent op het vlak van
merkvoorkeur en 12 procent op de aankoopbeslissing. Op het vlak van
merkbewustzijn heeft televisie in de sectoren van gezondheid en
entertainment een bovengemiddelde impact. Het internet heeft een
bovengemiddelde impact in de sectoren automotive, onderwijs en
entertainment. E-mail presteert het beste bij reclame voor
levensverzekeringen en autopolissen. Kranten hebben de grootste impact
in campagnes voor de retailsector en het onderwijs, terwijl magazines
hun topscore halen in de sectoren van gezondheid en automotive. Radio
scoort het beste in campagnes voor restaurants, onderwijs en
meubelzaken. (MH)