The Reference maakt virtuele kunsttempel

Vorig artikel Volgend artikel

The Reference maakt virtuele kunsttempel

Het Gentse digitaal agentschap The Reference heeft in opdracht van het KMSKA (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen)  meegewerkt aan de digitale oplossing om het museum "open" te houden wanneer het in 2011 sluit voor grondige renovatiewerken. Tot 3 oktober loopt de tentoonstelling "Closing Time". Daarna zal de collectie niet meer te zien zijn en worden intensieve renovatie- en uitbreidingswerken voorbereid. Maar wat gebeurt er met de kunstschatten en hoe kan het publiek er nog van genieten?

Virtueel museum

Een aantal topstukken zal volgend jaar te bewonderen zijn in het nieuwe MAS (Museum Aan De Stroom), andere stukken zullen in Lier en Mechelen worden tentoongesteld, nog andere gaan op reis als ambassadeurs van de rijke collectie, en sommige tenslotte worden opgeslagen in een depot.

Maar de kunsttempel uit Antwerpen blijft virtueel geopend: 24 uur op 24, alle dagen van het jaar, geen sluitingstijden, gewoon een ticketje virtuele snelweg.

"Het KMSKA is veel meer dan een gebouw en een collectie. Het imago van het KMSKA wordt gemaakt door onze collectie, door onze tentoonstellingen in het buitenland, door onze publicaties, onze merchandising en uiteraard ook onze website", zegt Vik Leyten, directeur Marketing en Communicatie van het museum. "Al deze zaken zijn van even groot belang om het publiek kennis te laten maken met de rijkdom van deze collectie van de Vlaamse gemeenschap".

Groeiend belang van de e-cultuur

Het KMSKA is zich bewust van het groeiend belang van de e-cultuur voor de musea en beroept zich op de expertise van The Reference om meer dynamiek te brengen in de relatie tussen publiek, collectie en de digitalisering. De nieuwe website die vandaag live gaat, mikt zowel op het grote publiek dat op zoek gaat naar de vaste waarden van het museum,  als op de specialisten die gedetailleerde informatie zoeken over een ruimere basis van de kunstwerken.

De nieuwe lay-out oogt fris en overzichtelijk en de navigatie is bijzonder gebruiksvriendelijk, waarbij de rubriek "deelnemen" illustreert dat het museum een brug wil slaan naar jongeren, volwassenen en kinderen. Zo is ook de uitnodiging om te "sharen" via twitter, facebook, bookmarking, e-mail, ... doorgetrokken doorheen het volledige webproject.

Grote Rubenszaal in 3d

Het hart en de trots van het museum, de grote Rubenszaal, bestaat nu in een drietalige virtuele 3D versie (ontwerp: GriN bvba), inclusief uitleg over de schilderijen. Het renovatieproject krijgt ook aandacht zodat de bezoeker weet waarom het museum sluit en waar hij naar kan uitkijken wanneer hij er in 2014 terug binnenwandelt.

De webtoegankelijkheid qua navigatie, inhoud, vormgeving en interactiviteit staat centraal in dit project, ook in functie van het AnySurfer kwaliteitslabel dat toegankelijke websites, ook voor mensen met een functiebeperking, beloont. Zonder extra hulpmiddelen kunnen mensen met daltonisme het hoge beeldcontrast uitschakelen en kan de volledige website in woord en beeld worden in- en uitgezoomd waarbij de beeldverhoudingen behouden blijven.

Het hele project wordt gedragen door het open source content management systeem Open CMS zodat het KMSKA een grote vrijheid geniet om de inhoud van de drietalige website zelf uit te bouwen en in te vullen.

Het "nieuwe" KMSKA breidt niet alleen uit binnen zijn deuren, maar werkt samen met The Reference aan wat vandaag digitaal wordt verwacht van een museum dat zich in de 21ste eeuw wil verankeren.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies