Algemeen09.07.2010

The Reference maakt virtuele kunsttempel


The Reference maakt virtuele kunsttempel

Het Gentse digitaal agentschap The Reference heeft in opdracht van het KMSKA (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen)  meegewerkt aan de digitale oplossing om het museum “open” te houden wanneer het in 2011 sluit voor grondige renovatiewerken. Tot 3 oktober loopt de tentoonstelling “Closing Time”. Daarna zal de collectie niet meer te zien zijn en worden intensieve renovatie- en uitbreidingswerken voorbereid. Maar wat gebeurt er met de kunstschatten en hoe kan het publiek er nog van genieten?

Virtueel museum

Een aantal topstukken zal volgend jaar te bewonderen zijn in het
nieuwe MAS (Museum Aan De Stroom), andere stukken zullen in Lier en
Mechelen worden tentoongesteld, nog andere gaan op reis als ambassadeurs
van de rijke collectie, en sommige tenslotte worden opgeslagen in een
depot.

Maar de kunsttempel uit Antwerpen blijft virtueel geopend: 24 uur op
24, alle dagen van het jaar, geen sluitingstijden, gewoon een ticketje
virtuele snelweg.

“Het KMSKA is veel meer dan een gebouw en een collectie. Het imago
van het KMSKA wordt gemaakt door onze collectie, door onze
tentoonstellingen in het buitenland, door onze publicaties, onze
merchandising en uiteraard ook onze website”, zegt Vik Leyten, directeur
Marketing en Communicatie van het museum. “Al deze zaken zijn van even
groot belang om het publiek kennis te laten maken met de rijkdom van
deze collectie van de Vlaamse gemeenschap”.

Groeiend belang van de e-cultuur

Het KMSKA is zich bewust van het groeiend belang van de e-cultuur
voor de musea en beroept zich op de expertise van The Reference om meer
dynamiek te brengen in de relatie tussen publiek, collectie en de
digitalisering. De nieuwe website die vandaag live gaat, mikt zowel op
het grote publiek dat op zoek gaat naar de vaste waarden van het
museum,  als op de specialisten die gedetailleerde informatie zoeken
over een ruimere basis van de kunstwerken.

De nieuwe lay-out oogt fris en overzichtelijk en de navigatie is
bijzonder gebruiksvriendelijk, waarbij de rubriek “deelnemen”
illustreert dat het museum een brug wil slaan naar jongeren, volwassenen
en kinderen. Zo is ook de uitnodiging om te “sharen” via twitter,
facebook, bookmarking, e-mail, … doorgetrokken doorheen het volledige
webproject.

Grote Rubenszaal in 3d

Het hart en de trots van het museum, de grote Rubenszaal, bestaat nu
in een drietalige virtuele 3D versie (ontwerp: GriN bvba), inclusief
uitleg over de schilderijen. Het renovatieproject krijgt ook aandacht
zodat de bezoeker weet waarom het museum sluit en waar hij naar kan
uitkijken wanneer hij er in 2014 terug binnenwandelt.

De webtoegankelijkheid qua navigatie, inhoud, vormgeving en
interactiviteit staat centraal in dit project, ook in functie van het AnySurfer kwaliteitslabel dat toegankelijke
websites, ook voor mensen met een functiebeperking, beloont. Zonder
extra hulpmiddelen kunnen mensen met daltonisme het hoge beeldcontrast
uitschakelen en kan de volledige website in woord en beeld worden in- en
uitgezoomd waarbij de beeldverhoudingen behouden blijven.

Het hele project wordt gedragen door het open source content
management systeem Open CMS zodat het KMSKA een grote vrijheid geniet om
de inhoud van de drietalige website zelf uit te bouwen en in te vullen.

Het “nieuwe” KMSKA breidt niet alleen uit binnen zijn deuren, maar
werkt samen met The Reference aan wat vandaag digitaal wordt
verwacht van een museum dat zich in de 21ste eeuw wil
verankeren.