To optin or not to optin

Vorig artikel Volgend artikel

To optin or not to optin

IAB EMAIL COOKBOOK, part 2: 

Dit is het tweede deel in een reeks van 6 over e-mailmarketing, n.a.v. van het nieuw verschenen IAB e-mailmarketing Cookbook. (BESTEL HET HIER)

 

De wetgever vertelt…

Sinds de wet van 11 maart 2003 op de elektronische handel is “het versturen van elektronische

post voor reclame, waaronder e-mail maar ook bijvoorbeeld sms, verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de  geadresseerde van de boodschappen”.  Kortom, in mensentaal ook wel eens “optin” genoemd. Dit wil zeggen dat zowel email als SMS/MMS marketing dezelfde basis beginselen hebben.

 

Als we de officiële tekst ontleden in mensentaal, dan komt het erop neer dat je dus niet zomaar adressen kunt toevoegen aan je database en dat het “prefillen” van vakjes om het je ontvangers “gemakkelijker” te maken dus NIET wettelijk is. Je moet de ontvanger dus ook duidelijk maken wat je met zijn of haar adressen gaat doen en hem of haar steeds de mogelijkheid geven om zich uit te schrijven. 

 

Uitzonderingen zijn er steeds binnen de Belgische wetgeving en zo ook nu. In een B2B omgeving is de wet soepeler en mag je wel commerciële boodschappen sturen naar bestaande klanten en het sturen naar algemene email adressen zoals info@ of marketing@ is ook toegestaan zonder voorafgaande toestemming.

 

Opslaan van gegevens kan niet zomaar…

 

Het opslaan van gegevens in België moet gemeld worden aan de privacy commissie en kost je 25 euro. Je bent dus niet vrij om zomaar persoonsgegevens op te slaan.

 

Naast de wet, de common sense…

 

De wet toepassen is 1, bij het starten van direct email marketing moet je ook het algemeen fatsoen respecteren. Eentje waar je hier en daar toch wel een onaangenaam gevoel krijgt is het uitschrijven. Maak het gebruikers niet extra moeilijk, 1 link of knop moet volstaan om te kunnen zeggen “stop!”

 

Als je echt zeker wilt zijn dat je database een hoge kwaliteit heeft vanaf de start, gebruik dan een double optin, dit wil zeggen dat je een tweede bevestiging vraagt (meestal een linkje in een email) alvorens de persoon in kwestie lid wordt van je lijst. Natuurlijk ga je hierdoor wel een uitval kennen, aan jou de keuze of je kiest voor pure kwaliteit of iets meer speelt met hoeveelheid.

 

Hoe start ik?

 

Eerst kies je best voor 1 centrale marketing database met daaraan eventueel een communicatie database gekoppeld. Dit laat je toe complexe evaluatie of verrijkingen te doen op je centrale marketing database zonder dat je communicatie database daaronder lijdt. Typische modellen die uitgewerkt worden zijn bv. RFM modellen (recency, frequency, monetary) of de vraag wie het meeste “opbrengt” in je database, hier koppel je dan weer een specifieke communicatie aan vast.

 

Van zodra je structuur vast staat ga je op zoek naar adressen, een eerste start is op al je communicatie al een mogelijkheid te geven om zich in te schrijven of minstens toch een link naar je website waar mensen zich kunnen inschrijven. Dus vergeet je handtekening niet in Outlook, of je visite kaartjes.  Een tweede gemakkelijke bron zijn de evenementen of beurzen die jezelf organiseert of waar je aanwezig bent.

 

Tot slot kun je nog parteneren met andere organisaties om evenementen op te zetten en zo coregistratie te organiseren (personen kunnen zich inschrijven voor zowel jouw nieuwsbrief als die van de partner).

 

The key to success…

 

Een database opstarten is niet moeilijk, de grootste kost is de database te onderhouden/verbeteren  en te doen groeien! Kijk dus verder dan de initiële kost.

 

 

Wil je starten met e-mailmarketing, maar weet je niet goed hoe het aan te pakken? Of ben je al een tijdje bezig, maar wil je inschatten of je wel goed bezig bent? Het nieuwe IAB e-mailmarketing CookBook stuurt je alvast een paar stappen in de goede richting, bestel het nog vandaag!

http://www.iab-belgium.be/iab/werkgroepen/channel/taskforce/email-marketing/emailmarketingcookbook.aspx

Bestel het nu!

-------------------------------

Door: Hans Smellinckx

 

 

 

 

 

BLOG_HANS_SMELLINCKX4

www.onlinemarketingmanager.be

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies