Algemeen16.07.2008

Veilingsites niet verantwoordelijk voor verkoop namaak


Veilingsites niet verantwoordelijk voor verkoop namaak

Het online veilingbedrijf eBay hoeft geen extra stappen te ondernemen
om te vermijden dat namaak Tiffany-juwelen op zijn website worden
verkocht. Dat heeft een federale jury in de Verenigde Staten beslist.
Daarbij werd gesteld dat bedrijven uiteindelijk zelf verantwoordelijk
zijn voor de bescherming van hun merkenrechten. Met deze uitspraak komt
een einde aan een geding dat vier jaar heeft geduurd en dat van nabij
werd gevolgd door internetbedrijven en producenten van luxegoederen die
de online verkoop van namaakproducten willen tegengaan.

 

“Tiffany
stelde in zijn klacht dat eBay zijn ogen sloot voor de verkoop van
namaakproducten op zijn website,” aldus het persbureau Reuters. “Het
veilingbedrijf heeft echter altijd volgehouden dat het onmogelijk was
om uit te zoeken of aangeboden goederen al dan niet namaak zijn.
Bovendien merkte eBay op dat Tiffany niet voldoende heeft
geparticipeerd in de programma’s van het veilingbedrijf die
merkeneigenaars wil helpen om fraude te voorkomen.” De rechter stelde
niet onsympathiek te staan tegenover producenten die met online fraude
worden geconfronteerd, maar voegde er aan toe dat de wet duidelijk aan
de kant van eBay staat.

Rechter Richard Sullivan benadrukte dat
bedrijven zoals eBay niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor
overtredingen van het eigendomsrecht, alleen maar op hun algemeen weten
dat dergelijke fraude op hun websites zou kunnen gebeuren. De
veilingsite noemde de uitspraak een overwinning voor de consument en
stelde dat nu duidelijk is aangegeven dat de bescherming van
merkenrechten in eerste plaats de verantwoordelijkheid is voor de
merkeneigenaars.

Mark Aaron, woordvoerder van Tiffany, stelt dat
het luxebedrijf zwaar ontgoocheld is door de uitspraak, die volgens hem
verkopers van namaakgoederen toelaat om online de consumenten te
bedriegen. Volgens eBay wordt 90 procent van de namaakgoederen al na
enkele uren verwijderd nadat de merkeigenaars alarm slaan. Volgens de
rechter is eBay alleen aansprakelijk wanneer de website niet zou
reageren wanneer het door de merkeneigenaars van een fraudegeval op de
hoogte is gebracht.

In Europa wordt geregeld een ander standpunt
ingenomen. Eerder dit jaar verplichtte een Franse rechter eBay om aan
LVMH een bedrag van 61 miljoen dollar te betalen omdat op zijn websites
namaak luxehandtassen en parfums van Christian Dior en Louis Vuitton,
eigendom van LVMH, werden verkocht. Het internetbedrijf is tegen die
uitspraak in beroep gegaan. Volgens eBay is een meer open markt van
levensbelang voor een bloeiende internethandel. Verwacht wordt dat
Tiffany zelf in beroep zal gaan tegen de Amerikaanse uitspraak.

[Bron: Managing 21]