Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het mediabedrijf Viacom wil weten welke video’s door personeel van het
internetbedrijf Google zijn gepost op de website YouTube. Eerder al
besliste een Amerikaanse rechter dat Google aan Viacom de gegevens
moest overmaken van mensen die op YouTube, dochter van het
internetbedrijf, video’s bekijken. Het gaat om informatie over de
internetadressen, gebruikersnamen en details over de video’s die door
de leden van YouTube worden bekeken en gepost.
“De
nieuwe stap van Viacom kan een potentieel explosieve pijler zijn van
zijn copyright-klacht tegen Google,” aldus het magazine PcPro. “Google
had aan Viacom gevraagd om de gegevens anoniem ter beschikking te
kunnen stellen. De rechter had gesteld dat Viacom de informatie alleen
mocht gebruiken om aan te tonen dat YouTube een daadwerkelijke bron is
van piraterij en niet voor de vervolging van individuele gebruikers.”
Viacom kreeg veel kritiek van verdedigers van de privacy, omdat het
mediabedrijf daardoor in staat zou zijn welke video’s individuelen op
YouTube bekijken.
Viacom, producent van succesrijke
televisieprogramma’s zoals ‘South Park’ en ‘Desperate Housewives’,
stelt dat clips van zijn programma’s op YouTube 1,5 miljard keer zijn
bekeken. Viacom zou nu willen weten welke video’s door personeel van
Google is bekeken en – belangrijker – gepost. Google zou echter
geweigerd hebben om daarop in te gaan. Indien personeel van Google
beschermd materiaal op YouTube heeft gepost, zou het internetbedrijf
niet langer kunnen aanvoeren niet bewust te zijn van illegale
activiteiten op zijn website.
Google heeft altijd volgehouden dat
het gebruikers er niet kan van weerhouden om illegaal gekopieerde
content op YouTube te plaatsen, maar zegt dat beschermd materiaal
offline wordt gehaald indien het daar door de houder van de
eigendomsrechten van op de hoogte wordt gebracht.
[Bron: Managing21]