Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Zuid-Korea,
China en Japan zijn markten waar Google traditioneel moeilijk voet aan de grond
krijgt. In Japan speelt het bedrijf uit Mountain View tweede viool en moet het
Yahoo! Laten voorgaan ondanks recente en zware inspanningen om meer op Japan
gerichte diensten aan te gaan bieden. In
China en Korea is het Google-marktaandeel bijna verwaarloosbaar. In Korea heeft
Google, net als Yahoo!, minder dan 3% marktaandeel en moeten beiden het Zuid-Koreaanse
Naver laten voorgaan met een bijna-monopolie of een marktaandeel van 76%. Naver
dankt die populariteit aan het feit dat het meer is dan een zoekmachine en net
als Yahoo een nieuwsportaal uitbaat, waar mensen hun e-mail kunnen lezen,
aandelenkoersen kunnen terugvinden, groepsdiscussies kunnen voeren en
restaurantrecencies kunnen terugvinden. De homepage van Naver– die elk naar zijn
eigen smaak kan aanpassen- wordt elke dag door 17 miljoen unieke bezoekers
gebruikt.
Naver is
ook dominant omdat de zoekmachine is aangepast aan de Koreaanse interesses. Wie
‘rain’ in Google en Yahoo intypt, zal veel informatie krijgen over het weer,
waar ‘Rain’ in Zuid-Korea hits oplevert over een in het land populaire zanger
en acteur die dezelfde naam draagt. Naver heeft ook een functie die toelaat
vragen te stellen over eender welk onderwerp, waarna de machine een antwoord geeft.
Die antwoorden worden dan weer door andere gebruikers met punten geëvalueerd en
verbeterd. In het jaar 2008 genereerde Naver als eerste Koreaans
internetbedrijf een omzet van 1.000 miljoen won (660 miljoen dolllar).
In China
lijkt de hemel voor Google wat op te klaren. Voorlopig is Baidu er nog heer en
meester met een marktaandeel van meer dan 60%., tegen een kleine 15% voor
Google, maar de Chinese internetzoekmachine raakte afgelopen maanden verstrikt
in een paar schandalen. Zo zou Baidu -tegen betaling- negatieve informatie over
bedrijven die in het schandaal van de met de giftige substantie melamine
besmette melk waren gemengd, verwijderd hebben. Verder maakt Baidu geen
onderscheid tussen betaalde links (advetrenties) en onbetaalde links, een
praktijk die door de staatszender CCTV steeds vaker in vraag wordt gesteld.
Naver blijkt voorlopig dus de meest succesvolle uitdager van
Google. Het bedrijf maakte recent plannen bekend om ook de Japanse markt aan te
vallen, maar ook voor de Chinese en Koreaanse gemeenschappen in Noord-Amerika zou
Naver initiatieven in de pijplijn hebben zitten. Voor het eerst zou een
buitenlandse zoekmachine zich zo op de thuismarkt van Google wagen.
[Bron: The Economist]