Waarom kranten het niet halen van online media

Vorig artikel Volgend artikel

Waarom kranten het niet halen van online media

Kranten, tijdschriften, printmedia in het algemeen doen het slecht, zeer slecht.  Dat heeft met allerlei factoren te maken.  Maar een van de belangrijkste is toch absoluut de totale onkunde van het management om een echt succesvolle shift te maken naar het internet. 

Hoe is het toch mogelijk dat de succesvolle ondernemers à la Christian Van Thillo er niet in slagen om voor échte doorbraken te zorgen op het Web?  (Trouwens, als u denkt dat HLN.be de meest succesvolle internetsite is in België omdat hij de meeste bezoekers aantrekt, dan vergist u zich.  Veel bezoekers, ja,  maar de irritante opbouw van deze ’banner flitsende website’  die ook nog tot een halve meter onder de rand van mijn computerscherm reikt, kan moeilijk een doorbraak worden genoemd.  Het is een povere gedigitaliseerde versie van wat een krant was, met wat extra kleurtjes en bewegende frulletjes erbij.  En dus ja, veel bezoekers, maar in verhouding  ’Old School’- inkomsten.  Peanuts in vergelijking tot wat het zou kunnen zijn.  Geen spectaculair economisch model, geen originele aanpak, ook geen structurele online videostrategie bvb…

Maar goed, de vraag was, hoe komt het dat zij het niet kunnen?  Wel, het antwoord is simpel: omdat ZIJ het niet kunnen.  Met ‘zij’ bedoel ik de “Digital Immigrants”.  Met dank aan  Guillaume Van der Stichelen van Duval/Guillaume trouwens voor zijn introductie van de term op Kanaal Z eind vorig jaar.  Hij zei verder:  “De digital natives (de mensen die zijn opgegroeid met internet) maken natuurlijke, fenomenale zaken. Zij vinden internet de essentie en met dit soort spelers zal in de toekomst rekening moeten worden gehouden. Maar bedrijven die gerund worden door digital immigrants (mensen die geboren zijn voor 1984) beheren internetcampagnes vanuit een referentiekader dat is gevormd door printmedia en televisie.

And that, my dear Watson is why it doesn’t work! 

P.S. De leeftijdsgrens die Guillaume aangaf is relatief ;-)

Auteur: Vincent Vandeputte, Lid You View Tv team.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies