Op vrijdag 4 en zaterdag 5 december is het weer tijd voor dé jaarlijkse hoogmis voor marketeers, managers en iedereen die interesse heeft in het meest recente denken omtrent de relatie tussen klanten en consumenten met bedrijven en organisaties.
“Marketing Renaissance” is het hoofdthema van het 28ste Internationaal Marketingcongres op 4 en 5 december in Gent. Een ruim begrip dat veel ladingen kan dekken. Vreemd genoeg lijkt juist dat aspect me de sterkte te zijn van het aangekondigde programma. In het verleden was het namelijk vaak zo dat behalve de twee congrestoppers, slechts weinig sprekers zich in hun betoog aan het opgelegde thema hielden. Dit jaar biedt het thema dus veel meer ruimte voor interpretatie. Zolang het maar over vernieuwing gaat of over het herdenken van de geijkte marketingpaden.
Centraal staat het verhaal van Donald Sull die aantoont dat de huidige turbulente tijden niet zullen verdwijnen en dat marketeers nieuwe marketingmodellen moeten hanteren, meer moeten experimenteren en vooral naar de toekomst moeten kijken. Een aanpak die al een hele tijd door Unilever wordt gehanteerd en die Johannes Hartmann uitvoerig becommentarieert. Hartmann wijst vooral op het feit dat marketeers dichter bij de mensen moeten staan en rekening moeten houden met hun gevoelens en de psychologische context waarin ze leven. Dat is precies waar Dan Hill het over heeft. Hij ontwikkelde namelijk een methode om beter in te spelen op de emotionele intelligentie van de consumenten. Want uiteraard is er geen verschil tussen mensen en consumenten. Toch behandelen marketeers mensen nog te veel als pure consumenten, eenheden die moeten consumeren en renderen.
Volgens Phil Winters moeten marketeers veel meer rechtstreeks contact hebben met hun klanten/consumenten. De moderne marketeer is er niet om producten te verkopen of om erover te praten, maar om de consumenten te begrijpen en te weten te komen wat ze verlangen. Hij voegt er meteen aan toe dat dit alleen mogelijk is als het hele bedrijf zich daar in zijn organisatie aan aanpast. Respect is daarin het sleutelwoord, zowel voor de klanten als voor de eigen medewerkers die enthousiast moeten gemaakt worden voor de eigen producten/merken. Mooie woorden... Of het in de praktijk zo gemakkelijk gaat, moet u zelf maar oordelen!
DAG 1: Vrijdag 4 december
NICOLE BERX
Congresvoorzitster
Inleiding
KEYNOTE SPEAKER
DON SULL
Professor of Strategy, London Business School
The upside of turbulence
PEKKA RANTALA
Senior VP Global Marketing Nokia
Engaging with consumers in 2010 and beyond
Pauze
JONATHAN SALEM BASKIN
Global Marketing Strategist and Author
The digital plague
WILLY DELVAUX
Juryvoorzitter Marketeer van het Jaar
Award 'Marketer of The Year'
Lunch
DUCO SICKINGHE
CEO Telenet
Looking beyond the horizon
PHIL WINTERS
Managing Partner, Peppers & Rogers Group
Bonding the human touch point
Pauze
JOHANNES HARTMANN
VP CMI Western Europe, Unilever
The branding renaissance
MARION DEBRUYNE
Associate Professor, Vlerick Leuven Gent
Goedele, the magazine
DAG 2: zaterdag 5 december
KEYNOTE SPEAKER
CHARLENE LI, Leading Analyst on Interactive Media, Thriving in turbulant times with the help of your friends
DAN HILL
President Sensory Logic Inc.
(On-message, so yesterday) on-emotion: the Essence of effective advertising
Pauze
MADELEINE JANSSENS
Director, Why5 research
Close to the heart, close to home
CHRISTOPHE DEBORSU, Presentator
Voorstelling 'Product van 2009'
Lunch
De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be
Cookies toestaan Meer informatie over cookies