Algemeen03.12.2009

Wat biedt het 28ste Internationale Marketingcongres?


Wat biedt het 28ste Internationale Marketingcongres?

Op
vrijdag
4 en zaterdag 5 december is het weer tijd voor dé jaarlijkse
hoogmis voor marketeers, managers en iedereen die interesse heeft in
het meest recente denken omtrent de relatie tussen klanten en
consumenten met bedrijven en organisaties.

“Marketing Renaissance” is
het hoofdthema van het
28ste Internationaal Marketingcongres op 4 en 5 december in Gent. Een ruim begrip dat veel ladingen kan dekken. Vreemd
genoeg lijkt juist dat aspect me de sterkte te zijn van het
aangekondigde programma. In het verleden was het namelijk vaak zo dat
behalve de twee congrestoppers,  slechts weinig sprekers zich in hun
betoog aan het opgelegde thema hielden. Dit jaar biedt het thema dus veel meer ruimte voor interpretatie.
Zolang het maar over vernieuwing gaat of over het herdenken van de
geijkte marketingpaden.

Centraal staat het verhaal van Donald Sull die aantoont dat de huidige
turbulente tijden niet zullen verdwijnen en dat marketeers nieuwe
marketingmodellen moeten hanteren, meer moeten experimenteren en vooral
naar de toekomst moeten kijken. Een aanpak die al een hele tijd door
Unilever wordt gehanteerd en die Johannes Hartmann uitvoerig
becommentarieert. Hartmann wijst vooral op het feit dat marketeers
dichter bij de mensen moeten staan en rekening moeten houden met hun
gevoelens en de psychologische context waarin ze leven. Dat is precies
waar Dan Hill het over heeft. Hij ontwikkelde namelijk een methode om
beter in te spelen op de emotionele intelligentie van de consumenten. Want uiteraard is er geen verschil tussen mensen en
consumenten. Toch behandelen marketeers mensen nog te veel als pure
consumenten, eenheden die moeten consumeren en renderen.

Volgens Phil
Winters
moeten marketeers veel meer rechtstreeks contact hebben met hun
klanten/consumenten. De moderne marketeer is er niet om producten te
verkopen of om erover te praten, maar om de consumenten te begrijpen en
te weten te komen wat ze verlangen. Hij voegt er meteen aan toe dat dit
alleen mogelijk is als het hele bedrijf zich daar in zijn organisatie
aan aanpast. Respect is daarin het sleutelwoord, zowel voor de klanten
als voor de eigen medewerkers die enthousiast moeten gemaakt worden
voor de eigen producten/merken. Mooie woorden… Of het in de praktijk zo gemakkelijk gaat, moet u zelf
maar oordelen!

DAG 1: Vrijdag 4 december

8:559:00

Nicole BerxNICOLE BERX
Congresvoorzitster
Inleiding

9:0510:15

Don SullKEYNOTE SPEAKER
DON SULL
Professor of Strategy, London Business School
The upside of turbulence

10:2011:00

Pekka RantalaPEKKA RANTALA
Senior VP Global Marketing Nokia
Engaging with consumers in 2010 and beyond

11:0511:35

Pauze

11:4012:20

Jonathan Salem BaskinJONATHAN SALEM BASKIN
Global Marketing Strategist and Author
The digital plague

12:2512:40

WILLY DELVAUX
Juryvoorzitter Marketeer van het Jaar
Award ‘Marketer of The Year’

12:4514:45

Lunch

14:5015:20

Duco SickingheDUCO SICKINGHE
CEO Telenet
Looking beyond the horizon

15:2515:55

Phil WintersPHIL WINTERS
Managing Partner, Peppers & Rogers Group
Bonding the human touch point

16:0016:30

Pauze

16:3517:00

Johannes HartmannJOHANNES HARTMANN
VP CMI Western Europe, Unilever
The branding renaissance

17:0517:30

Marion DebruyneMARION DEBRUYNE
Associate Professor, Vlerick Leuven Gent
Goedele, the magazine

Receptie ‘Marketeer van het Jaar’

 

DAG 2: zaterdag 5 december

9:009:45

Charlene LiKEYNOTE SPEAKER
CHARLENE LI, Leading Analyst on Interactive Media, Thriving in turbulant times with the help of your friends

9:5010:35

Dan HillDAN HILL
President Sensory Logic Inc.
(On-message, so yesterday) on-emotion: the Essence of effective advertising

10:4011:00

Pauze

11:0511:35

Madeleine JanssensMADELEINE JANSSENS
Director, Why5 research
Close to the heart, close to home

11:4012:00

CHRISTOPHE DEBORSU, Presentator
Voorstelling ‘Product van 2009’

12:0513:40

Lunch

13: